Tuincentrum

vraagteken

Beste wie dit leest,

Afgelopen weekend was zeldzaam mooi weer. Half oktober en dan buiten in het zonnetje je bammetjes nuttigen in je shirtje is een zeldzaamheid. Je kunt je natuurlijk afvragen of het wel goed is (en dat is het waarschijnlijk niet!) maar veranderen doe je het toch niet, dus we genoten er maar van.

Afgelopen zondag moesten we naar een verjaardag, maar door dat mooie weer waren we een beetje vroeg op pad. Omdat je de gastheer en -vrouw ook niet al te vroeg wilt overvallen, gingen we eerst nog even naar het nabijgelegen mega-tuincentrum. Open op zondag en daar kan ik nog steeds moeilijk aan wennen. De plaatselijke super is hier op zondag nog drukker dan op zaterdag en dàt was in mijn herinnering altijd de dag voor topdrukte qua boodschappen doen. Voor mij hoeft het niet per se, maar nu kwam het wel goed uit, dus we verenigden het nuttige met het aangename. We zochten immers nog iets leuks voor op het dressoir.

Bij het tuincentrum aangekomen, bleken wij bepaald niet de enige te zijn. Het uitzonderlijk mooie najaarsweer had hele volksstammen naar buiten gelokt, allemaal naar het tuincentrum. Nu wil ik gelijk even een misverstand uit de weg ruimen: ik ben op tweede Paas- en Pinksterdagen etc. never en nooit op bijvoorbeeld een woonboulevard te vinden, dus ook “Och, het is mooi weer, laten wij naar het tuincentrum gaan.” is nu niet bepaald mijn favoriete vrijetijdsbesteding als ik eens een zondag vrij ben met mooi weer!

Met mijn jas nog open, want bijna 20 graden buiten, stapte ik vanuit het zonnetje naar binnen. Gezellige muziek kwam mij tegemoet. Wacht even…. gezellige muziek? Jingle Bell Rock? En naast de ingang stond een levensgrote kerstman HoHoHo! te roepen? Ik vertrouwde mijn eigen ogen niet! Ik was omgeven door besneeuwde sparren. Oké, nep, maar toch… Even verder stonden enkele lichtgevende ijsberen en nog weer een zaaltje daarna (ik zei al, gróót tuincentrum) stonden een paar knoeperds van diorama’s met allemaal besneeuwde huisjes, treintjes, lampjes en miniatuurmensjes met heel veel winterpret. Nou vind ik met het vliegtuig naar een warm land al een behoorlijke cultuurschok, want je stapt in Nederland in de regen in en stapt 3 of 4 uur later weer uit dat ding en de hitte slaat om je oren. Dat kan ik nog begrijpen. Maar dìt?

Sinterklaas moet nog vertrekken uit Spanje richting ons land (àls-ie dat tenminste doet, ik kan me voorstellen dat-ie dit jaar thuisblijft met al die heisa rond zijn metgezel), maar bij het gemiddelde tuincentrum staan de kerstbomen met bijbehorende verlichting en andere accessoires al volop in de verkoop. Toen ik tenslotte weer naar buiten stapte, stond daar een joeperd van een kraam waar men olie- en andere bollen verkocht. Ik keek naar de kraam, bezag mijn open, dunne jasje en polo met korte mouwen en besloot dat ik maar niet zou proberen het te begrijpen.

“Wat wil je drinken?” vroeg de jarige kort daarna. Bijna had ik om een warme chocomel met slagroom gevraagd……

Een gedachte over “Tuincentrum

Geef een reactie

