Statiegeld

blik-fles

Beste wie dit leest,

Vorige week was ik zo bemazzeld om een weekje in Duitsland te vertoeven. In de Eiffel, schitterend weer, vlakbij de Belgische èn Luxemburgse grens, kwam ik daar ook weer eens. Nu is Duitsland nogal een bierland, vooral met die Oktoberfeste (tegenwoordig al in september…). En ik ben geen bierdrinker, maar een Radlertje sla ik niet af. Zeker niet een Duitse Radler, die naar mijn bescheiden mening toch een stuk beter smaakt dan de versies die Nederlandse brouwerijen op de markt brengen. Ook niet vies, maar je kunt net zo goed een Fantaatje drinken…

Ik had het plan opgevat om een aantal van díe Germaanse citroenbiertjes te nuttigen, die in Nederland niet of moeilijk te vinden zijn. Vervolgens zou ik van de, volgens mijn smaakpapillen, lekkerste Radler een voorraadje mee naar huis nemen. In blik, dat wel, want die Duitse bierflesjes kunnen hier niet in de statiegeldmachine. Lekker thuis nagenieten. Maarrrrrr… op bier en fris in blik zit in Duitsland ook statiegeld! Zelfs op die kleine petflesjes. Daar viel mijn mooie plannetje lelijk in het (citroen)water, want in Nederland kan ik die blikjes natuurlijk nergens inleveren. Althans, niet met teruggave van het statiegeld, wat dan weer prijsverhogend zou werken voor mijn favoriete citroenbiertje… Balen!

Ik weet dat er hier te lande al een tijdje een politieke discussie gaande is (inclusief intensieve lobby) over het statiegeld. De één wil het helemáál afschaffen, de ander wil juist ook die kleine, nu nog statiegeldloze, petflesjes erin betrekken. Daar zijn echter weer kosten mee gemoeid en zo, dus die discussie loopt al even. Waar echter de gemiddelde Nederlandse berm, openbaar groen en wat dies meer zij bezaaid ligt met blikjes en plastic flesjes, vind je in Duitsland helemaal….. niets! Ja, ik weet, de Eiffel is een heel stuk dunner bevolkt dan de Randstad. Dan is daar natuurlijk de meer gedisciplineerde en ‘saubere’ Duitse volksaard en ga zo maar door. Maar ik heb de indruk dat statiegeld ‘dus’ wel degelijk werkt! Als je moet betalen voor je fust, dan flikker je het immers niet in de berm…

Volgens mij hadden de Duitsers dit bij mijn laatste bezoek aan hun mooie land, 4 jaar geleden, nog niet. Of het is me ontgaan. Maar blijkbaar zijn onze Oosterburen erin geslaagd zo’n systeem op te zetten (kosten of niet), met als gevolg dat de openbare ruimte niet ligt volgeplempt met allerlei zooi. Ter illustratie: wij gingen shoppen op letterlijk een paar meter over de Belgische grens. Daar géén statiegeld op blik. Wij aten buiten in het zonnetje ons gekochte broodje op. Tussen de planken van ons Belgische bankje zat een in elkaar geperst colablikje gepropt…

Overigens, mijn auto zat onderweg naar huis evengoed afgeladen met allerlei niet of nauwelijks in Nederland verkrijgbare Duitse lekkernijen en wijn. Zonder statiegeld, dat wel. Maar wees gerust, ik zal dat afval netjes scheiden. En de wijnflessen? Naar de glasbak! Nadat ik de wijn uit die flessen bevrijd heb, dat wel… Met mij hoeft u dus geen meelij te hebben. Proost!

Een gedachte over “Statiegeld

Geef een reactie

