Live and let die

Live and let die

Beste wie dit leest,

Drie weken geleden was ik in de Ziggo Dome bij een concert van een absolute muzikale held van mij: Paul McCartney. Mijn derde keer inmiddels. Eén van de hoogtepunten van zijn optredens is de uitvoering van het door hem geschreven thema van de James Bond-film “Live and let die”. Heerlijk stuk muziek met standaard een knallende vuurwerkshow. Geweldig.

“Live and let die” is blijkbaar ook het motto van een aantal religieuze fanaten. Hun religieuze leider, de kalief, heeft opgeroepen tot het doden van afvalligen, ongelovigen en andersdenkenden. Zeker tijdens de vastenmaand, want kennelijk heeft zo’n actie dan nòg meer waarde. Afgelopen vrijdag was het flink raak, drie aanslagen binnen enkele uren tijd. Al dan niet gecoördineerd.

In Koeweit werd tijdens het vrijdaggebed een moskee vol sjiieten (andersdenkenden) opgeblazen. In Tunesië (afvallig, want een wereldse, democratisch door mensen gekozen regering) voer een vrome gelovige in een rubberbootje een strand vol schaars geklede ongelovigen (lees: westerse toeristen) bij een bordeel (lees: vakantieresort) op en zaaide dood en verder met een Kalashnikov en een stuk of wat handgranaten. In Frankrijk tenslotte probeerde iemand een fabriek voor gasflessen op te blazen. Hij bleef steken bij het onthoofden van zijn direct leidinggevende. Die laatste daad was dan misschien niet georganiseerd vanuit het kalifaat, ze was er zeker door geïnspireerd. Het hoofd van de ongelukkige en waarschijnlijk ongelovige chef werd op een hek gespietst en volgekrast met Arabische teksten. Een zwarte vlag met vergelijkbare spreuken completeerde het plaatje.

Leven en laten leven, het is een motto waar ik zelf altijd naar streef en naar ik hoop, velen met mij. U kunt het niet met mij eens zijn, u kunt mijn standpunten of geloof dan wel levensfilosofie afwijzen, ik zal u daarom nog niet eens dood wènsen, laat staan dat ik u daadwerkelijk probeer van het leven te beroven. Dat is niet altijd de makkelijkste instelling, maar we zijn nu eenmaal niet allemaal eender en gelukkig maar, anders werd het een saaie boel. Deze figuren staan daar anders in. Wie niet voor ons is, is tegen ons. Wat moet het leven mooi en overzichtelijk zijn als je zo zwart/wit kunt denken. Dat geeft rust in je hoofd, toch? Nee dus, want men meent de goddelijke opdracht te hebben ontvangen om al wie “tegen ons” is letterlijk naar de hel te jagen. Want dat is waar ongelovigen, afvalligen en andersdenkenden thuis horen, kennelijk.

Dit gaat gepaard met een “vuurwerkshow” die aanzienlijk minder prachtig en oneindig veel dodelijker is dan die van Paul McCartney. Die veroverde de wereld met muziek. Deze mafklappers menen ook de wereld te moeten veroveren, in naam van hun god. Niet met muziek, maar met nietsontziend geweld tegen alles en iedereen, die hun god, althans in hun optiek, onwelgevallig zou zijn. Ik ben niet tegen geloof, zolang we het erover eens kunnen zijn dat we het mogelijk over sommige dingen niet eens zijn. Vreedzame coëxistentie . Leven en laten leven. Zullen we het ooit leren? Ik heb er een hard hoofd in…..

Geef een reactie

