Hard tegen hart

Foto: still uit documentaire van Vice.

Beste wie dit leest,

Ik heb op deze plaats wel vaker gefoeterd op sociale media en nieuwsfora, waar menigeen, niet gehinderd door enige kennis van zaken, vanuit de onderbuik en heilig overtuigd van het eigen gelijk meent te moeten reageren. Ik wist dat het erg was. Maar toen zelfs ik dacht dat het niet erger kon…

De nieuwssite van RTL plaatste van de week een item over de honderden verdronken bootvluchtelingen. Sommige reacties waren zó heftig, dat ik me niet kan voorstellen, dat de schrijvers van deze reacties nog enige menselijke gevoelens hebben. “700 verzopen, mooi, scheelt weer 700 uitkeringen x 50 jaar!” “Toch jammer van die 28 overlevenden.” “Grenzen op slot voor die gelukszoekers!” “De asielindustrie haalt weer alles uit de kast om ze hierheen te halen! Bedankt, linkschmenschen!” Nieuwslezer Roelof Hemmen schreef er een artikel over. Gelukkig waren er veel méér meelevende reacties. En je hoopt, dat de schrijvers van dit soort vuiligheid het nog sarcastisch bedoelen. Helaas, ze zijn meestal bloedserieus.

Ik vraag me heftig af in wat voor wereld we leven. Niet alleen vanwege oorlogen, godsdienstwaanzin, honger, corruptie, machtswellust, maar ook vanwege reacties als deze. Er zijn dus mensen in Nederland die ècht blij zijn met de dood van zo vele medemensen. Want dat scheelt weer uitkeringen. Een enkele “reaguurder” probeerde de pil nog enigszins te vergulden: ja, het was wel erg, maar wij zitten hier ook met woningnood, werkloosheid, crisis, ouderen, zorg. Dat laatste is waar, maar staat dat in verhouding tot elkaar?

Voordat ik ervan beschuldigd word alles en iedereen maar naar Nederland te willen halen: ik snap best dat Europa deze aantallen vluchtelingen niet aankan, ruimtelijk en economisch niet. Dat mensensmokkelaars uit zijn op grof gewin ten koste van wanhopige mensen, die maar één uitweg zien: vluchten naar Europa. Dat datzelfde Europa ook niet het Beloofde Land is zoals zij het zich voorstellen. Dáár betekent “onze” bijstandsuitkering rijkdom, híer kun je er nauwelijks van rondkomen. Alles is relatief.

En ik weet heel goed, dat er naast vluchtelingen ook veel gelukszoekers tussen zitten. Dat er risico’s zijn op het “importeren” van als vluchteling vermomde jihadisten (die overigens óók weten dat het herbergen van dergelijke enorme aantallen ontheemden dat verderfelijke Westen economisch zal uitputten). Dat we mogelijk lokale, Afrikaanse conflicten binnenhalen, die dan hier worden uitgevochten. Dat het problemen geeft om vluchtelingen te huisvesten en van een inkomen te voorzien. Maar moeten we ze dan maar laten verdrinken?

Ja, opvang in de regio lijkt mij beter. Neem de mensensmokkelaars de wind uit de zeilen. Maar hoe doe je dat? Geen idee. Ik weet ook niet wiens schuld dit is: die van de steeds beter georganiseerde mensensmokkelaars, die inmiddels een miljoenenindustrie op poten hebben gezet? Van de vluchtelingen zelf, die wanhopig op zoek gaan naar een beter leven in het rijke Westen? Of van datzelfde rijke Westen, dat niet in staat (of bereid?) lijkt te zijn om dit een halt toe te roepen? Ik weet één ding wel: dat ik dit oprecht vreselijk vind.

2 gedachtes over “Hard tegen hart

  1. Een Marshall plan voor Afrika is nodig.
    De Chinezen halen het continent leeg.
    De Amerikanen hebben investeringen beloofd.
    Als ze een bestaan kunnen opbouwen, zonder tegen europese landbouwsubsidies te hoeven op te boksen, dan blijf je toch liever ipv je leven te riskeren?

Geef een reactie

