Het is niet goed of het deugt niet.

Jumbo

Beste wie dit leest,

Onlangs was er een Giro-555 actie voor de Ebola-slachtoffers. Dat leverde weer eens een stevige discussie op. Kennelijk was 555 niet zo goed in het nieuws geweest. Over een week start Serious Request en dan krijg je krek hetzelfde. Discussies in nieuwsfora en op social media zijn dan weer niet van de lucht. Het geld blijft aan de strijkstok hangen, het komt niet (of verkeerd) terecht, de directeur is een graaier, mensen die wel geven kopen hun schuldgevoel af, wie zich inzet voor een goed doel doet dit vooral uit eigenbelang (“kijk eens hoe goed ik ben!”) en zo kan ik nog even doorgaan.

Ik ben doorgaans bereid mensen het voordeel van de twijfel te gunnen. Ja, er zijn strijkstokken, er is corruptie en er is eigenbelang. En ja, sommige directeuren toucheren jaarlijks enkele tonnen. “Schande! Graaiers!” roept men en stuurt lijstjes met topsalarissen rond op Facebook, waar overigens ook directeuren op staan die zelfs de eerste ton bij lange na niet aantikken. Tsja, het leiden van een grote organisatie met veel professionele krachten en vrijwilligers is andere koek dan het voorzitterschap van de plaatselijke biljartclub. Natuurlijk zou het sommige bestuurlijke zwaargewichten sieren als zij, na hun actieve carrière, een aantal jaren onbezoldigd een charitatieve instelling zouden willen leiden. Maar doen zij dat niet, dan zij ze graaiers, doen ze het wel, dan “doen ze het vooral voor zichzelf”.

Toch overheerst één klacht: “Er is al zoveel armoe in Nederland. Laten “ze” zich daar eerst maar eens op richten!” Ja, “ze”. “We” doen zelf natuurlijk niets….. Goed idee, een actie voor Nederlanders die het niet breed hebben, dacht men bij Jumbo. Samen met enkele maatschappelijke organisaties startten ze daarom een actie. Men verzamelde een prak BN-ers, nam een reclamespotje op en ging aan de slag. Voor de voedselbank en zo, dan steun je toch de allerarmsten in Nederland! Enthousiasme alom derhalve? Nee, wéér niet goed.

Allereerst kregen die BN-ers een “onkostenvergoeding”. Oké, helemáál belangeloos is dat niet. Wees dan flink, wijs die vergoeding beleefd van de hand en doneer dat geld aan de actie. Zó armlastig is de gemiddelde BN-er nu ook weer niet. En: Jumbo zou het alleen doen als reclamestunt. Want om te kunnen doneren, moet je coupons kopen. Bij Jumbo. Makkelijk klanten trekken over de rug van eenzamen en have-nots, sneert men.

Zijn Nederlanders een volk van azijnpissers geworden? Of is dit slechts een klein groepje notoire klaagmuren, waar de media gretig op duiken omdat het, nu Zwarte Piet weer naar Spanje is, wel weer eens tijd werd voor een rel? Geen idee. Ik blijf uitgaan van het goede in de mens, dat velen bereid zijn zich belangeloos voor anderen in te zetten die het allemaal minder hebben getroffen dan wij zelf. Of dat nu in Nederland is of in Verweggistan. Ik blijf de komende tijd maar weg van discussiefora en Serious Request volg ik in alle stilte. Scheelt een boel irritatie. Want de komende weken vloeit, vrees ik, de azijn weer overvloedig in Nederland.

5 gedachtes over “Het is niet goed of het deugt niet.

  1. Beste Evert, wat ben ik blij met je artikel! Ook ik blijf liever geloven in het goede van de mens, dan dat ik hard en cynisch wordt.. Oké, je krijgt wel eens een domper te verwerken, maar over het algemeen leeft het een stuk plezieriger als je positief denkt en leeft! Blijf daarom vooral je relativerende en waarderende geluid horen, want ook de kleinste acties kunnen het verschil maken.

  2. Ik heb mijn ebola-bijdrage betaald aan Artsen Zonder Grenzen. Die zijn geen lid van de SOH maar hebben wel ter plaatse (on the ground?) de artsen en verpleegkundigen die het werk moeten doen. Het is jammer dat geld doneren niet meer simpel een kwestie van een collectebus is. Ik vind Serious Request ook ingewikkeld. Een meer dan nobel doel, en straks heel veel geld, dat zou eenvoudig moeten zijn. Maar wat gaan ze doen met dat geld? HOE gaan ze daarmee voorkomen dat vrouwen en meisjes slachtoffer worden van (seksueel) oorlogsgeweld? Zonder het cynisch te bedoelen vraag ik me af waar die miljoenen die onder andere mijn kinderen bij elkaar sponsor-lopen besteed gaat worden, waaraan, en met welke onderbouwing. Het gaat om zoveel geld, daar moet je toch enige aandacht aan besteden, want cynisme is (zeker in de donkere dagen rond kerst) niet gewenst, maar is naïviteit beter?

    • Als je niet cynisch bent, ben je dan automatisch naïef? Ik denk het niet. Om een eerdere, elders geplaatste reactie op dit blog losjes te quoten: “ik word liever een keer teleurgesteld dan dat ik cynisch word.” Sta ik wel achter. Ben ik naïef, dan kost het mij hooguit mijn donatie en misschien wordt er een keer misbruik van mij gemaakt. Ben ik cynisch, dan verandert dat mijn hele kijk op het leven en de mensen om mij heen. Ook de mensen die het oprecht goed bedoelen. Vooral dat laatste kom ik steeds meer tegen en die voorbeelden noem ik ook in het stukje.

      Overigens valt SR onder de vlag van het Rode Kruis, wat mij betreft nog steeds een redelijk onverdachte club, die bovendien op haar site (ja, haar eigen site, dat wel) inzage geeft in hoe al die centjes besteed worden en waarom. Misschien geeft dat antwoord op je vraag. Overigens zeer terecht dat je kritisch bent. Dat is wat mij betreft noch cynisch, noch naïef.

      Bedankt voor je reactie!

  3. Tja, er is natuurlijk ook 1 ding waar Nederlanders ECHT goed in zijn en dat is KLAGEN! Over het weer, over geld, over de buurman, over de burgemeester, over de politiek. Maar goed ook dat we klagen, want door ons geklaag zijn er ook een hoop mooie dingen ontstaan die zonder geklaag geen bestaansrecht hebben 🙂

    • Klagen is iets anders dan het botte cynisme waar we tegenwoordig tegenaan lopen. Ik zie daar ook geen goeie, mooie of handige ideeën uit ontstaan. Was het maar waar, dan waren we in ons landje nu zo innovatief als de pest!

Geef een reactie

