Snapt u de politiek?

Politiek snappen

Beste wie dit leest,

Ik behoor tot een kennelijk grote groep mensen die de politiek niet snapt. Ik dacht altijd dat dat aan de politiek lag. Maar nee, gisteren zag ik Eén Vandaag en nu weet ik: het ligt aan mij! Wat zei in dat programma namelijk een gemeentepoliticus? “Politiek is altijd uit te leggen. Of burgers dat ook snappen is iets anders!” Naam van gemeente en politicus zijn mij helaas ontgaan. Het ging over belastingverhoging volgens mij.

Ben ik nou de enige die dit een nogal enge uitspraak vindt? Of snap ik het inderdaad niet? Ik vond het persoonlijk behoorlijk arrogant in elk geval. Ik snap best dat je als politicus meer ‘inside information’ hebt, je leest je stukken en bereid vergaderingen en debatten voor. Althans, daar ga ik vanuit.  De gemiddelde burger doet dat niet, dat klopt. Maar dat betekent niet dat diezelfde “gemiddelde burger” niet intelligent genoeg is om te begrijpen wat er gebeurt als je het goed uitlegt. Zit de overheid op zwart zaad, dan volgen bezuinigingen en lastenverzwaringen. Daar zijn we het misschien niet mee eens, maar dat is iets anders! We kunnen het ook omdraaien: als de burger het niet snapt, legt de politiek het niet goed uit!

Nu ga ik ervan uit dat de meeste politici integer en oprecht voor uw belangen willen opkomen. In elk geval totdat ze, onvermijdelijk, worden ingekapseld door het systeem van politieke belangen en verborgen agenda’s. Er zijn er echter ook een paar waarvan ik bijna zeker weet dat ze over hun schoenmaat nog zouden liegen. Waar sommige politici ook meesters in zijn, is het eindeloos lullen zonder echt iets te zeggen. Dure woorden, holle frasen. Dat is niet uitleggen, dat is eromheen lullen! En in de tussentijd proberen dat pak azen in je mouw uit het zicht te houden. Ja, dan raak je de goegemeente op een zeker moment wel kwijt. Keep them in the dark. Maar ga dan niet beweren dat we het niet snappen of het zelfs niet willen snappen. Want de meeste Nederlanders zijn heus zo dom niet!

We hebben het al jaren over de afstand tussen politiek en burger. De ongeïnteresseerde houding van ‘het volk’. Of je nou door de kat of door de hond gebeten wordt… Maar als politici, en zeker lokale politici die toch het dichtst bij de burger zouden moeten staan, dit soort uitspraken doen, is wat mij betreft die afstand grotendeels verklaard. Onderschat nooit uw electoraat! Zelfs al stemmen de meesten waarschijnlijk slechts met hun portemonnee in gedachten en niet vanuit een ideaal, dat wil nog niet zeggen dat we het niet snappen! Wie zoiets roept, begrijpt de betekenis van het werkwoord ‘uitleggen’ niet.

Het draait om communicatie. De wil om de ander duidelijk te maken wat er gebeurt en waarom. Zolang er geen einde komt aan deze bijna arrogante “wij weten wel wat goed voor u is want u begrijpt het toch niet”-houding zal er een afstand tussen burger en politiek blijven. En dat snapt de burger donders goed!

Een gedachte over “Snapt u de politiek?

Geef een reactie

