Weekendtarief

medicine-money-26086642

Beste wie dit leest,

Afgelopen vrijdag werd mijn dochter aan haar neus geopereerd. Haar tussenschotje moest worden rechtgezet na een gebroken neus, dus dat betekende een dagje ziekenhuis. Gelukkig werd ze ’s ochtends al geholpen.

Dochterlief kwam thuis met twee gigantische proppen in haar neus. Acht centimeter lang! We hebben het nagemeten, dat is een heel eind! Die moest ze het hele weekend in houden. Dat is niet tof, hebben we gemerkt. Je kunt niet door je neus ademen, proeft niks en er loopt steeds bloed je keel in, dus door je mond ademen is ook geen pretje. Alles wordt rauw en zelfs het slikken van een aspirientje wordt een worsteling.

Dat leverde twee slapeloze nachten op en op zondagochtend belden we de Spoedeisende Hulp in het ziekenhuis. Of die proppen er niet uit konden? Nee, daar moest een KNO-arts bij komen en die was er in het weekend niet. Maar de behulpzame assistente wilde wel wat kalmerends voorschrijven om de slaap te bevorderen en nog een pijnstillende zetpil. Ze zou het receptje meteen naar de apotheek van het ziekenhuis sturen. Die is altijd open, dus prima geregeld.

Ik was zo ter plekke. Zondagochtend immers. Ik werd meteen door een vriendelijke dame geholpen. “Oei”, sprak zij echter, “dat kalmeringsmiddel wordt niet vergoed”. “Dan betaal ik dat zelf”, antwoordde ik. “Maar”, vervolgde de dame, “die pillen zijn op zondag veel duurder!” Jammer dan, ik pin wel. “Mijn dochter voor alles en ik zit nog niet zonder geld”, dacht ik dapper. Ik pinde uiteindelijk maar liefst 32,50 voor 4 pilletjes! Goed, het is je kind en ze is hondsberoerd, dus het zij zo. Uitstellen tot maandag, als de proppen eruit mochten, was geen optie. Maar wat een geld!

Was deze toeslag een regeringsmaatregel om de zorgkosten te drukken? Niets daarvan. De apotheker mag nu buiten kantooruren een toeslag rekenen op medicijnuitgifte. Je zult maar kantooruren werken en niemand kan jouw spulletjes halen… Of een minimuminkomen hebben. Dan heb je die drie tientjes nodig voor het eten aankomende week. En laat je die pillen dus liggen. En zo blijf je verstoken van noodzakelijke medische zorg! Wij zijn doorgaans gelukkig goed gezond en bovendien top verzekerd, dus ik wist het niet, maar die toeslag bestaat al jaren!

Feitelijk is een apotheek een winkel die geneesmiddelen verkoopt. Dat het personeel een weekendtoeslag ontvangt, okay. Maar dat zit allang verdisconteert in de prijzen. Als ik naar C&A ga, betaal ik op koopavond toch ook niet meer voor die trui dan op woensdagochtend? Ooit was het een roeping om zieken te genezen. Maar nu? Het is een industrie geworden en het grote geld is belangrijker. Hoe zat het ook alweer met die (Nederlandse!) topman van Bayer? “Een medicijn tegen kanker? Hebben we! Voor wie het kan betalen!” Misschien redeneer ik wat kort door de bocht, maar ik vind het schandalig. Niet omdat ik dik drie tientjes moest betalen. En die apotheker moet ook wat verdienen. Weet ik best. Maar wat ooit een nobele roeping was, is nu, voor sommigen, grof winstbejag geworden.

2 gedachtes over “Weekendtarief

  1. Langer terug heb ik twee keer een septum correctie gehad.
    De hoeveelheid verband in mijn neus herinner ik mij nog goed.
    Door de volledige narcose heb ik er weinig tot geen last van gehad.
    Toen werd ik bij deze kleine ingreep ook nog dagen in het ziekenhuis gehouden.

    Beterschap voor je dochter.

    De Zorgkosten worden alleen maar hoger en ondoorzichtiger.
    Te begrijpen is dit al jaren niet meer.

    Jij geeft weer zo’n typisch voorbeeld van de vreemde gang van zaken in de Zorg.

    Bezorgde groet,

  2. Tja, die zorgkosten……………….ze zijn te hoog en soms denk ik bij bepaalde ingrepen: Was dit niet onnodig duur? Bijvoorbeeld: Af moeten vallen omdat je anders kunstknieën moet hebben. Afvallen lukt niet, dus wordt er een maagbandje geplaatst. Afvallen lukt, aankomen net zo goed. Resultaat: Kunstknieën. Dubbele kosten dus. Geen wonder dat de zorgkosten de pan uit rijzen.

Geef een reactie

