Soldaatje spelen

Soldaatjes

Beste wie dit leest,

Ik ben een 50-plusser en ik ben nog van de generatie die buiten spelen heel gewoon vond. Naast het gebruikelijke potje voetbal na schooltijd, vermaakten wij ons ook met soldaatje spelen. Nee, we hadden nog geen spelcomputers met First Person Shooters. Wij deden alles zelf! We bouwden hutten, altijd forten of bunkers. Ons weinige zakgeld werd besteed in de plaatselijke dumpzaak (bestaat zoiets nog?), waar je aan echte militaire uitrustingsstukken kon komen! Ik had in die tijd een vrijwel complete militaire outfit: koppel, helm, allerhande patroontasjes… Mijn winterjas móest een parka zijn, legergroen uiteraard. En wat ik niet kon kopen knutselde ik zelf in elkaar. Wat je met een stuk pvc-buis en een rol tape al niet doen kunt…

Achter ons huis was een flink stuk braakliggend land. Daar stonden bouwketen en dergelijke, want de wijk was nog in aanbouw. Daar bouwden wij dus onze vestingen, dankbaar gebruik makend van de afdankertjes van de bouwvakkers. Soms hadden we de werklui zelfs de kans niet gegeven het spul af te danken… Tussen die keten en op dat uitgestrekte braakliggende terrein vochten we complete veldslagen uit. Daar lag ik dan, in mijn bij mekaar geraapte zootje. En als de vijand zich dan liet zien, richtte ik mijn zelfgemaakte spuit; “Pang! Pang!”, klonk het dan. Uit mijn mond, welteverstaan, want hoe inventief we ook waren, een beetje realistisch geluid op het slagveld bleek een onoverkomelijk probleem. Dan, in het heetst van de strijd, ineens wéér een stem. Die van mijn moeder: “Binnen komen! Eten!”

September 2014. De NAVO houdt, met de VS voorop, gezamenlijke militaire oefeningen met het Oekraïense leger, Rapid Trident genaamd. De Russische president Poetin is laaiend en dan bedoel ik niet laaiend enthousiast. Hij ziet de oefening, waaraan ook 1200 NAVO-militairen meedoen, als een provocatie, een bedreiging voor Rusland! Want ruim 1000 kilometer naar het oosten zijn pro-Russische rebellen in gevecht met datzelfde Oekraïense leger dat hier nu ineens met hulp van “het Westen” zo driftig gaat oefenen!

Vorige week waren in diverse nieuwsrubrieken wat beelden van die oefeningen te zien. Serieus uitziende kerels, krijgshaftig in gevechtstenue. Dezelfde dappere woorden als die van hun collega’s 100 jaar eerder bij het uitbreken van de Eerste Wereldoorlog. Toen er nog geen schot gelost was en het met een paar weken wel over zou zijn. Daarna wat actieshots; volwassen kerels met grimmige gezichten in camouflagepakken, gelegen in schuttersputjes of achter heuveltjes. Dan laat de vijand zich zien! Zij richten hun (echte!) hypermoderne geweren. “Pang! Pang!” klinkt het ineens uit diverse kelen!

Enkele seconden later kan men mij opvegen! Er is in 40 jaar geen moer veranderd! Goed, onze uitrusting en bewapening was lang zo indrukwekkend niet. En niemand stoort deze mannen tijdens het gevecht om te melden dat het etenstijd is. Nou ja, zolang iedereen op het slagveld alleen maar “Pang!” roept, vallen er tenminste geen dooien. Hooguit làcht iemand zich dood. Maar dat lijkt me wel een mooie manier om te sneuvelen. Gierend van de lach. Net als in die Monty Python sketch…

Een gedachte over “Soldaatje spelen

Geef een reactie

