Slachtofferrol

victimtag1

Beste wie dit leest,

Ik had me voorgenomen geen woord meer vuil te maken aan dat hele Zwarte Pieten-gedoe. Er zijn verdorie wel belangrijker zaken in de wereld. Het conflict in Oekraïne en de bloedige terreur van IS bijvoorbeeld. Volgens de Paus is WO3 stiekem al begonnen! Maar toch gebruik ik Zwarte Piet even als voorbeeld.

Ik heb een jaar terug al eens een blogje over communicatie geschreven, maar de rechter ging een stapje verder! Zwarte Piet is racistisch, vond deze. Niet omdat het per definitie zo is, nee, maar omdat er mensen zijn die het zo ervaren! Het ging de rechter dus niet om de feiten maar om de emotie. “Postmoderne rechtspraak” noemt Martin Sommer dat in zijn column in de Volkskrant. Rechtspraak, waarin een mening of perceptie zwaarder weegt dan aantoonbare feiten. Dus als ik mij maar een slachtofferrol aanmeet, heb ik automatisch gelijk. Zelfs als niemand mij kwaad wou doen! Nou, zo lust ik er nog wel een paar…

Zo voel ik mij als 50-plusser bijvoorbeeld regelmatig gekleineerd door 40-minners, die mij maar een conservatieve ouwe zak vinden en indirect misschien ook nog wel menen dat ik hun pensioen straks ga opvreten. Ik ben weliswaar te jong voor een babyboomer, maar ik ben nou toch lekker bezig. Daarnaast voel ik mij heftig geïntimideerd door opgepompte en getatoeëerde spierbundels in de sportschool. Want daar kom ik, met mijn alleszins gemiddelde lichaam. Mèt nog altijd licht overgewicht en zonder ‘plakplaatjes’. Het interesseert die geïllustreerde Jerommekes waarschijnlijk niets dat ik daar loop, maar als ik het zo voel, dan is dat de waarheid!

Ik voel op mij neergekeken door sommige hoogopgeleide figuren, die op basis van een “papiertje” menen dat ik minder waard ben of lager op eender welke ladder sta. Maar ook onheus bejegend door laagstbetaalden, die mij een graaier vinden dankzij mijn ploegentoeslag. Ik voel mij gediscrimineerd door religieuze figuren van velerlei pluimage, die beweren dat ik, als ‘ongelovige’, minderwaardig ben of zelfs brandstof voor de hel. Daarnaast voel ik mij geschoffeerd door een groepje fanaten die mij, en miljoenen Nederlanders met mij, vanwege een kinderfeest uitmaken voor racist. Ikzelf vind van niet, maar racisme is kennelijk iets waaraan alleen blanken zich schuldig maken. Maar dan wel àlle blanken…

Velen zullen het misschien niet zo bedoelen, sommigen misschien ook wel. Maar ik voel het zo. Dus heb ik gelijk. En blijkbaar valt dat zelfs met feiten niet te weerleggen. Mijn oma zei altijd, dat je het nooit iedereen naar de zin kunt maken. Dat geldt nog veel meer in een open, multiculturele samenleving als de onze. Wat je ook doet, je zult altijd wel iemand tegen de schenen schoppen, zelfs al wil je dat niet. Dat is geen vrijbrief om elkaar maar lekker te kwetsen. Vrijheid van meningsuiting bijvoorbeeld wil nog niet zeggen dat alles maar gezegd moet kunnen worden. Absolute vrijheid bestaat niet in een samenleving. We mogen dus best een beetje rekening met elkaar houden. Maar laten we ophouden steeds maar de Calimero uit te hangen!

6 gedachtes over “Slachtofferrol

  1. Mag ik, ja ik mag er een andere mening op nahouden.

    Op een klein onderdeel uit jouw blog verschillen wij van mening.
    Het Familiefeest is voortdurend veranderd.
    Ook nu kan het Kinderfeest gewoon blijven voort bestaan.
    Het laten verdwijnen van de Blackface figuur kan de Nederlandse Cultuur alleen maar verbeteren en versterken.

    Vriendelijke groet,

    • Het ging mij in dit blog niet om de inhoudelijke discussie rond Zwarte Piet en of dat al of niet een Blackface is. Of die zou moeten verdwijnen of veranderen of niet. Piet verandert overigens voortdurend. Toen ik klein was, zwaaide hij nog met een roe en riskeerde ik een onvrijwillige trip naar Spanje. Dat is al lang niet meer. Die discussie rond Zwarte Piet heb ik inmiddels overigens achter mij gelaten. We hebben waarachtig wel iets anders om ons anno 2014 zorgen over te maken.

      Waar het mij hier veel meer om gaat, is dat een ‘gevoel’ kennelijk voor een rechter al genoeg is om mij (in overdrachtelijke zin gebruikt) in het gelijk te stellen. Zolang ik mij maar een slachtofferrol aanmeet, zal ik het gelijk aan mijn zijde hebben. Als je tenminste de redenatie van de rechter in de zaak rond Zwarte Piet aanhoudt. En ik vraag mij hardop af of dàt een goeie zaak is.

      Vriendelijke groet!
      Evert

      • Terug naar de slachtofferrol.
        Voor de pech in mijn leven kan ik op zoek gaan naar een schuldige.
        Uiteindelijk komt het er steeds op neer wat heb ik er zelf mee gedaan.

        Tot nu toe heb ik nergens over te klagen.
        Maar het weer naar werk zoeken heeft mij wel erg onzeker gemaakt.
        Alsof mijn leven alleen maar uit werken bestaat?

        Nu probeer ik vooral weer te genieten van de mooie en leuke dingen in mijn leven.

        Een slachtofferrol wijs ik dus af.

        Vriendelijke groet,

      • Gemakzuchtige blog, net zoals de column van Martin Sommer gemakzuchtig was. Waarschijnlijk moet je hoogopgeleid zijn om het te begrijpen, of het vonnis van de rechtbank te lezen. De rechter zegt nergens dat Zwarte Piet racistisch is, maar constateert slechts dat een aantal internationale verdragen en de internationale jurisprudentie die daarover gevoerd is, voorschrijven dat de klachten van de eisers in de vergunningverlening van de sinterklaasoptocht hadden moeten worden meegenomen. De rechter biedt de gemeente vervolgens nog de gronden waarop zij die vergunning vervolgens tóch had kunnen verlenen (afweging van de belangen van de klagers en die van de Nederlandse samenleving als geheel). Er is dus helemaal niets aan de hand, behalve dat steeds meer mensen inzien dat de dagen van Zwarte Piet geteld zijn.

        Hoe vaak ik overigens al niet gelezen heb dat mensen geen woorden meer vuil maken aan “het gedoe over Zwarte Piet”…

  2. Ik vind hem goed hoor Evert , en idd het lijkt wel of alleen blanken zich aan racisme schuldig maken , racisme is niet kleur gebonden en komt alledag voor.

Geef een reactie

