Speel de bal, niet de man!

opinion

Beste wie dit leest,

Ik zit regelmatig op discussiefora. Als een onderwerp mij interesseert, lees ik graag hoe andere mensen daarover denken. Het valt mij echter op, dat steeds vaker mensen niet inhoudelijk discussiëren, maar elkaar eenvoudigweg voor rotte vis uitmaken.

Bij politieke discussies bijvoorbeeld. ‘Links’ en ‘rechts’ geven elkaar er ongezouten van langs. De huidige problemen met (bijvoorbeeld) extremistische moslims in sharia-buurten zijn de schuld van het ‘knuffelgedrag’ van ‘links’. De afbraak van (bijvoorbeeld) de verzorgingsstaat is de schuld van ‘rechts’, met hun graaigedrag. Het is logisch dat je in discussie gaat als je het ergens niet mee eens bent en daarbij mag het mes best wel eens op tafel. Zolang het maar op tafel is en men niet probeert elkaar er verbaal aan te rijgen.

Het is zo verleidelijk. Het internet is redelijk anoniem. Bij gebrek aan argumenten kan je lekker los gaan. Even fijn schelden! Want “als je het niet net zo ziet als ik, ben je wel heel dom!” Non-argumenten aanslepen mag kennelijk ook. In de Zwarte Pietendiscussie bijvoorbeeld halen Pietenfans nogal eens het Suikerfeest erbij. Maar degenen die Piet liever zien verdwijnen, vieren doorgaans geen Suikerfeest…

Onlangs overkwam het mij zelf. Ik post mijn blogs ook op sommige fora en groepen met als doel feedback te krijgen op mijn schrijfstijl. Daar vraag ik ook duidelijk om. In zo’n groep kreeg ik er opeens van langs van iemand die ik verder totaal niet ken. De man, kennelijk een professioneel schrijver van commerciële webteksten, deed geen enkele poging om als een aangenaam of respectvol mens over te komen, al gebruikte hij geen onvertogen woord. “Onzinschrijfsels die alleen dienden ter mentale zelfbevrediging”. Vervolgens vulde hij, geheel zelfstandig, mijn gedachten hierover in, gaf de moderator van de groep van onder uit de zak omdat die mij niet reeds lang geleden uit de groep verbannen had en besloot met “Ik ben weg”. Ik ook, overigens.

Kan ik misschien niet tegen kritiek? Jawel hoor. Zolang die tenminste opbouwend is en gefundeerd. “Let eens hier op, kijk daar eens naar, dat kan beter.” Niks mis mee. Graag zelfs! Dat soort feedback heb ik ook wel gekregen, ook van andere groepsleden. Maar als iemand, die ik niet ken mij vanuit het niets ‘direct rood’ geeft, vind ik dat knap kort door de bocht. Nou kunt u zeggen: “Kom op! Brede rug! If you can’t stand the heat…” Maar moet het dan meteen op die manier? Of is dat die tegenwoordig zo geprezen directheid, waardoor je “gelijk weet waar je aan toe bent?” En moeten we maar aan die toon wennen? Een discussie mag stevig zijn, maar wel met wederzijds respect, alsjeblieft!

Een debat op het scherpst van de snede? Prima! Op voorwaarde dat het een inhoudelijke discussie is. Is zo’n debat op basis van argumenten dan een garantie voor succes? Dat niet. Maar enkel hard schreeuwen en met modder gooien lost zéker niks op. Het bevestigt hooguit, althans voor je gevoel, je eigen gelijk. Want wie hard genoeg blèrt, hoeft immers niet te luisteren?

7 gedachtes over “Speel de bal, niet de man!

  1. Opbouwende kritiek is altijd aangenaam en vaak ook leerzaam, maar je hebt kritiek en kritiek, en zo iemand als jij beschrijft daar loop ik met een grote boog om heen, niet omdat ik bang zou zijn maar hij is het gewoon niet waard om in discussie mee te gaan.

    • Dank voor je reactie, Hillechien. Overigens ben ik uit nieuwsgierigheid eens gaan zien hoe hij op andere mensen reageerde. Dezelfde, tamelijk botte bijl. Toen besloot ik dat het in elk geval niet aan mij lag.

      Fijne dag nog!

  2. Ooit kreeg ik de volgende reactie:
    De intentie van je stukje is leuk, je geeft aardig weer wat in de loop der tijd gepubliceerd is over het fenomeen. Ik begrijp dat je docent bent, maar ik raad je toch aan om wat meer aandacht te besteden aan je taal waarin je je blog schrijft. Niet alleen deze blog, maar ook andere blogs van je hand. Hieruit blijkt niet dat je taalniveau op HBO staat. Jammer van je stukjes, die onderuit gehaald wordt door de kinderlijke wijze waarop je het weergeeft.

    Enkel een advies.

    Of alleen HBO-ers mogen bloggen of dat het taalgebruik in blogs HBO-nivo moet zijn, vraag ik mij nog steeds af.

    Uiteindelijk heb ik de reactie toch maar geplaatst.

    Vriendelijke groet,

    • Pure onzin! Ik heb geen HBO-papiertje, maar ik blog stug door. In Jip en Janneke taal. Sterker nog, ik deed begin dit jaar een cursus adviesteksten schrijven. Dat zijn dus teksten, die normaal gesproken bij het management en/of de directie terecht komen. Die wollige, dure taal is helemaal uit de tijd! Dus ‘proberen’ in plaats van trachten en geen ‘wellicht’ maar ‘misschien’. Zo dan!

      Dank voor je reactie, Rob!
      Vriendelijke groet,
      Evert

    • Dank voor je reactie Rob!

      HBO-niveau? Onzin! Ik heb ook niet zo’n diploma. Maar ik blog stug door. Ik leerde laatst zelfs in een cursus ‘adviesteksten schrijven’ (dat zijn dus adviezen die op tafel komen bij de ‘Hoge Heren’ m/v) dat die dure woorden helemaal uit de tijd zijn. Dus gewoon ‘misschien’ in plaats van ‘wellicht’ en geen ‘trachten’ maar ‘proberen’. Niks mis mee!

      Groet!
      Evert

  3. Ik denk dat het uitmaakt welk publiek je wilt bereiken met een blog schrijven en jou stijl is er een die een breed publiek kan bereiken . Als je op literaire wijze een blog gaat schrijven ben ik snel uitgelezen in elk geval. En als een professionele snob jou direct rood geeft zegt dat meer over hem dan over jou . Je hebt een duidelijke mening en bewaart de normen en waarden , ik zeg veel succes verder , deze man leest ze met plezier.

  4. Bedankt voor je reactie en de lovende woorden, Henri. Tsja, het ging de man eigenlijk om de inhoud van het blog. Die zou niet passen bij de groep en daar had-ie wel een beetje een punt. Ik wilde echter feedback hebben van professionele (web)tekstschrijvers en beter leren schrijven. Van sommigen kreeg ik goeie tips. Er waren wel meer bloggers in die groep, die daar vooral plaatsten om die tips en niet om een discussie over het onderwerp van het blog aan te gaan of zo. Die kregen ook wel te horen “dat dat niet de bedoeling was”. Al heeft zelfs deze botterik me, indirect, een behoorlijke tip gegeven.

    Het valt overigens wel op dat een bepaalde groep professionele schrijvers niet bepaald zit te springen om hun kennis met je te delen. “Als je iets wilt leren ga je maar een schrijfcursus volgen, die zijn er zat!” Geen idee wat dat is. Broodnijd? Lijkt me ver gezocht. Al las ik gisteren op Facebook een hele aardige quote: “A professional writer is an amateur who didn’t quit.” De goeien niet te na gesproken overigens, want die roepen dat je vooral moet blijven schrijven en wensen je daarbij vooral veel plezier. Kijk, zo kan het ook!

    Fijne dag vandaag!

Geef een reactie

