Feestweekend

Kings-day1

Beste wie dit leest,

Afgelopen weekend was voor veel mensen een feestweekend. Toegegeven, voor velen is èlk weekend een feestweekend, maar dit had iets extra’s. Sommige mensen hadden zelfs twéé feestjes! Het kan niet op!

Allereerst was daar de verjaardag van ons aller staatshoofd. Die was eigenlijk zondag jarig, maar dat vieren we nooit op de Dag des Heeren, dus werd de party een dagje vervroegd. Het weer was goed op deze eerste Koningsdag en hele families trokken massaal naar de diverse feesten die overal in den lande werden georganiseerd. Kids op een kleedje om hun oude speelgoed te verpatsen, natuurlijk in het oranje, eventueel met rood-wit-blauwe schmink op het gezicht. Of je liet horen wat je al geleerd had op vioolles, in de hoop dat voorbijgangers je ijver zullen belonen middels wat muntgeld in je vioolkist. Ik was er dit jaar niet bij, omdat ik mijn roes lag uit te slapen (van een nachtdienst, wel te verstaan), maar ik vind het altijd wel grappig.

Jongeren en volwassenen kwamen wat later op de dag ook aan hun trekken. Muziekje, biertje, aardig weertje en ook nu bijna iedereen in het oranje, variërend van een t-shirt tot complete, buitenissige uitmonsteringen. Soms met de nadruk op monster. Het moet voor buitenlanders een rare gewaarwording zijn om die doorgaans zo nuchtere Nederlanders zo uit hun stekker te zien gaan. Al neemt dat nuchtere, naarmate de dag vordert, bij sommigen nogal af. Maar het is beregezellig, dus wat wil een mens nog meer? Bovendien is het handig, want al die oranje uitdossingen moeten binnenkort opnieuw tevoorschijn worden gehaald als ons nationale voetbalelftal in Brazilië een toernooitje gaat afwerken. Nu kun je je misschien nog herinneren waar je de zooi ook alweer had opgeborgen.

Van voetbal gesproken, de hoofdstedelijke vereniging pikte het vierde nationale kampioenschap op rij mee. Dat leverde Amsterdam dit weekend het tweede feestje op, zij het niet in de binnenstad. Sommige aanhangers der Godenzonen willen zich namelijk nog weleens misdragen. Vorig weekend nog, in Rotterdam nota bene. Het leek de burgervader dan ook beter de huldiging bij de Arena te houden, een flink eind buiten de stad. Het was aanvankelijk best leuk, al liep het later op de avond toch nog wat uit de hand. Althans, dat heb ik gelezen, want zelf schitterde ik wederom door afwezigheid. Ik ben wel liefhebber van het spelletje maar ik heb een ander cluppie. Dat speelt een divisie lager, maar dit terzijde.

Ook in Rotterdam hadden ze overigens nog een feestje: Fenerbahçe werd kampioen van Turkije en veel supporters wilden dat spontaan vieren om (en ìn) de fontein op het Hofplein. Gezelligheid troef, totdat men kennelijk ook de rijbanen van de rotonde om de fontein betrad. Toen was het uit met de pret.Volgens de supporters omdat de politie meteen begon te meppen. Volgens de politie omdat de supporters zich, na een vriendelijk verzoek om het verkeer niet te hinderen, tegen het gezag keerden. Onder die voetbalfans overigens veel brave huisvaders en -moeders, waarvan een enkeling zich beklaagde over het harde politie-optreden. “Zeker omdat we allochtonen zijn”…. Ik was overigens ook hier niet bij, ik las het in het AD.

Mocht mijn eigenste cluppie er de komende weken via de play-offs in slagen te promoveren, hoogst twijfelachtig overigens, gezien de tenenkrommend slechte resultaten van de laatste maanden, dan volgt er een feestje waar ik wèl bij zal zijn. “Bij wat ook moog’ gebeuren”, staat in ons clublied. Eén verkeersagent op het Hofplein is dan overigens wel genoeg.

Geef een reactie

