Gegil, geblèr, gekrijs.

geen signaal

Beste wie dit leest,

Ik kijk niet veel TV. Als ik al kijk, zijn het programma’s die ik zelf leuk, interessant of boeiend vind. Ik ben echter niet de enige thuis, dus staat het kijkkastje nog wel eens aan. Meestal ben ik dan iets anders aan het doen, maar onbewust (èn ongewild) krijg ik er toch wel het nodige van mee. En daar word ik niet vrolijker van.

Wat mij vaak opvalt, is het leeghoofdige karakter van veel TV-programma’s. Spelletjes, waarbij tweede-garnituur BN’ers mogen piekeren over meestal niet zo heel ingewikkelde vragen. Of ze gaan dansen, schaatsen, zingen of doen een serieuze poging om hun nek te breken door ergens vanaf te springen. Dit alles gadegeslagen door een uitzinnig joelend studiopubliek en gepresenteerd door steeds weer dezelfde, schreeuwerige figuren. Hebben we dat gehad, dat krijgen we de soaps, de roddelrubrieken en andere ‘talkshows’. ‘Kom jij vandaag in mijn show, kom ik volgende week in de jouwe.’ Ouwe jongens, krentenmik. Om maar te zwijgen van die ongebreidelde wildgroei aan talentenshows en ‘realitysoaps’…

Op de radio is het al niet beter. Ik was vroeger een fervent radioluisteraar, echt waar! Maar nu? Je mag blij zijn als er per uur twee plaatjes worden gedraaid. De rest van het uur wordt vol gewauweld met flauwe grappen en woordspelingen, liefst in (tenminste) duo-presentatie, want in je eentje om je eigen bakken lachen in zo’n studio is ook weer zo wat. En dit alles liefst luidruchtig, dat compenseert het gebrek aan diepgang. Vergis u niet, ik hou van een goeie grap en het hoeft van mij heus niet altijd ‘intellectueel’ te zijn. Ben ik zelf ook niet. Maar om vroeg in de ochtend al getrakteerd te worden op een stuk of wat mafkezen, die de éne na de andere seksuele toespeling debiteren en daar luidkeels om schateren vind ik wat te veel van het goede. Draai liever wat platen!

De radio blijft tegenwoordig dus maar uit, als het aan mij ligt tenminste. Er zijn per jaar nog een paar radio evenementen die zich op mijn belangstelling kunnen verheugen. Voor de rest pas ik en ben ik blij met de mp3-speler in mijn auto. En de TV programma’s die ik leuk vind neem ik op en kijk ik later, als ik alleen ben. Of ik kijk ze op de PC, ongestoord, zonder gepiep om mij heen over saaie, moeilijke toestanden. Koptelefoon op, klaar!

Misschien ben ik wel gewoon een ouwe lul, zo van ‘vroegâh’ was alles beter. Dat vind ik dus echt niet, maar ik ben inmiddels wel oud genoeg om het verschil tussen toen en nu aan den lijve te hebben ondervonden. Wie weet ben ik gewoon een snob, een mislukte wanna-be intellectueel met een afkeer voor al die pulp op de buis. Of is het gewoon een kwestie van smaak en over smaak valt, gelukkig, nog altijd niet te twisten. Want die schreeuwerige programma’s zijn vaak heuse kijkcijferkanonnen. En de meeste presentatoren verdienen flink boven de Balkenende-norm. Ze doen dus kennelijk iets goed. Ik zei de gek mag het dan allemaal niks vinden, zo’n salaris met 6 cijfers is toch echt vèr buiten mijn bereik en kijkcijfers trek ik zelfs geheel niet. Maar af en toe een héél klein beetje de grijze cellen aan het werk zetten, dat mag toch wel? Of kijk ik zó weinig TV, dat ik al die programma’s mèt diepgang eenvoudig misloop?

2 gedachtes over “Gegil, geblèr, gekrijs.

  1. Ben het -alweer- helemaal met je eens Evert.
    Ze bedenken tegenwoordig de meest vreselijke dingen om maar publiek te trekken en tot mijn grote verbazing bestaan er ook inderdaad mensen die dit blijkbaar leuk vinden!!
    Bij mij gaat de tv alleen aan voor het nieuws (waar je ook al niet vrolijker van wordt), af en toe een programma als tussen Kunst en Kitsch, niet te vergeten the Big Bang Theory voor de lachspieren en mijn favoriet : een goede detective! Verder kan ik mijn tijd wel beter spenderen …

Geef een reactie

