Marokkaans tegengeluid

Deurne

                    Foto: ANP

Beste wie dit leest,

Het zijn een paar roerige weekjes geweest. Eerst dat gedoe met Wilders na de gemeenteraadsverkiezingen. De Wilders-aanhang koos voor ‘minder’. Inmiddels zijn we een storm van protest, een aantal afvallige PVV-ers en zo’n 5000 aangiftes verder. Toen kwam die inmiddels veelbesproken overval in Deurne. Ik heb lang niet alle gegevens (wie wel?), dus ik ga geen oordeel over vellen over wat daar gebeurd is en of dat terecht was of niet. Wel ben ik van mening dat mijn nog altijd mijn is en dijn dijn. Je blijft met je grijpstuivers van andermans spullen af! Maar kennelijk denken sommigen daar anders over.

Al snel na de overval kwam een clupje van zo’n 20 overwegend Marokkaanse Nederlanders in opstand. Een ‘koelbloedige moord’ was het! Hebben zij misschien wel alle info? In mijn ogen ging er echter ook een ander signaal vanuit: het is voor sommige mensen kennelijk normaal dat je met een schietijzer een juwelierszaak binnenstiefelt. “Iedereen wil wel eens iets moois kopen. Als je geen werk hebt, wat moet je dan?” zo rechtvaardigde iemand de overval op PowNews. Tsja….

Na die protestactie/provocatie kwam er vanuit de Marokkaanse gemeenschap een tegengeluid. Allereerst van de familie van één van de overvallers. Als echt sprake was van noodweer, dan zullen zij dat accepteren. Toegegeven, dat is nieuw. Normaal gesproken schiet men in de slachtofferrol of roept dat men ons rechtssysteem niet accepteert. Het Landelijk Beraad Marokkanen (LBM) veroordeelde de protestactie scherp, maar uitte ook een noodkreet: veel Marokkaanse ouders kunnen hun kroost kennelijk niet aan. Woordvoerder Brahim Bourzik legde de bal wel bij de samenleving als geheel: wat gaan we hieraan doen? Er verscheen een artikel in diverse media over bestuurskundige Fouad Aitihda, die de ‘zwijgende meerderheid’ een stem wil geven, onder andere met een Facebook-pagina. Vanmorgen las ik een artikel met Achmed Marcouch, die daarin een aantal stevige uitspraken doet. Zó stevig, dat als Wilders ze had gedaan, hij moeiteloos de 10.000 aangiftes had aangetikt. Maar Marcouch is kamerlid voor de PvdA, Marokkaanse Nederlander en moslim. Andere insteek dus, maar wel een vergelijkbaar geluid.

Jarenlang zijn deze problemen verdoezeld, weggestopt en afgedaan als racisme of vreemdelingenhaat. Zelf heb ik er niet zoveel last van, al woon ik in een wijk met veel allochtonen van allerlei pluimage. Ik ben dus geen (ervarings-)deskundige. Goed, mijn dochter werd vroeger soms nagesist en er was iemand die me steevast ongeveer een meter voor mijn voeten spuugde. Een uitdaging vermoedelijk, maar ik reageerde nooit en dat schijnt de enige juiste reactie te zijn. Een vroegere kennis van mij echter, duidelijk homo, woonde ook in zo’n buurt en werd stelselmatig getreiterd. Toen hij aangifte wilde doen kreeg hij als reactie, dat het zijn eigen schuld was. Waarom ging hij in zo’n buurt wonen? Iedereen weet toch dat Marokkanen een hekel aan homo’s hebben….? Omgekeerde wereld?

De Marokkaanse gemeenschap krijgt regelmatig het verwijt oorverdovend te zwijgen wanneer Marokkaanse Nederlanders negatief in het nieuws zijn. Daar lijkt nu een einde aan te komen. Met name de LBM (een overkoepelend orgaan voor zo’n 25 andere organisaties) kon niet langer zwijgen. De verhoudingen zijn immers door de gebeurtenissen zodanig op scherp komen te staan, dat er maar heel weinig meer nodig is om de vlam echt goed in de pan te laten slaan. Bij een escalatie zijn ook de goedwillende Marokkanen allesbehalve gebaat. In Deurne ging het de zondag na de mislukte overval al bijna fout. En raakt de poep eenmaal de ventilator, dan zal er waarschijnlijk geen onderscheid meer gemaakt worden tussen ‘het tuig’ en die vele Marokkaanse Nederlanders, die wel van goede wil zijn. En daar heeft niemand iets aan.

Een gedachte over “Marokkaans tegengeluid

Geef een reactie

