Woning zoeken

Beste wie dit leest,

Ik ben een scheefwoner. Shame on me! Ik woon in een sociale huurwoning, terwijl ik de laatste jaren, dankzij mijn onregelmatigheidstoeslag, veel te veel verdien. Foei! Hoe durf ik! Elk jaar 6,5% huurverhoging, dat zal mij leren! Maar, gedwee als ik ben, ga ik dus op zoek naar een andere woning. Want ik betaal door al die huurverhogingen aanstonds een burgermansfortuin voor een haastig gebouwd 2-laags woninkje uit 1960. ’s Winters niet warm te stoken, ik kan mijn kont amper keren en ik moet geen gaatje boren, want dan komt de halve muur naar beneden…

Ik heb wel wat noten op mijn zang: zo wil ik een woning waar ik de rest van mijn leven in kan blijven wonen met mijn eega. Een gelijkvloerse woning dus, die een jaar of 30 mee moet kunnen. Daarnaast wil ik niet kopen. Ten eerste is het verkrijgen van een hypotheek voor 30 jaar op mijn leeftijd knap lastig, ten tweede zou ik dan waarschijnlijk een appartement moeten kopen en dan krijg je te maken met appartementsrecht, oftewel een Vereniging van Eigenaren. Nu was mijn vorige woning een koop-maisonnette, compleet met VvE en van die VvE werd ik letterlijk ziek! Toen ik die woning verkocht zwoer ik een dure eed: nóóit meer een koopappartement met VvE!

Ik wil dus gaan huren, maar een sociale huurwoning is voor mij uiteraard geen optie. Dat wordt vrije sector, vanaf een slordige 700 euro per maand. Twee jaar geleden toonde ik serieus interesse voor een drietal nieuwbouw-penthouses, nog bij mij in de wijk ook. Uitzicht over het park, ik zag het wel zitten. Maar de kale huur tikte bijna de 1000 euries aan en dàt kon Bruin toch niet echt trekken. Ok, een penthouse, ik kon ook overdrijven… Ik heb me vervolgens ingeschreven op een pretentieus nieuwbouwproject in mijn woonplaats. Daar zouden wellicht ook huur-appartementen in de vrije sector bij komen. Afgelopen dinsdag was de startbijeenkomst en ik stelde dapper de vraag hoe het nou zat met die huur-appartementen… Ik maakte mij niet bijster populair bij de overige aanwezigen. Húúr. Het leek wel een vies woord voor al die mensen-met-geld. Huurders in onze wijk, bah! Ik kreeg nog antwoord in de zin van “stel dat iemand interesse heeft in de aankoop van een aantal appartementen voor de verhuur….”, maar toen ben ik maar vertrokken. Ik had het kunnen weten. Projectontwikkelaars hebben niks met huurders.

Vanmorgen was er een woonbeurs bij ons in de stad en ik erheen. Helaas, ook hier voornamelijk dure koop-nieuwbouw. Ook twee woningbouwcorporaties, maar die hadden het vooral over sociale huurwoningen, òf de verkoop van overtollige huurpandjes (zoals mijn huidige scheefwoning). Zoek ik een vrije sector huurwoning tussen de 700 en 800 euro per maand en ik wil mijn woonplaats niet uit? Veel succes, meneer! Vrije sectorhuur begint pas rond de 1000 euro en dan val je doorgaans in handen van een particuliere huisbaas.

Via mijn woningcorporatie doet het kabinet er alles aan om me mijn sociale huurhuis uit te pesten omdat ik in de jaren die ik er woon teveel ben gaan verdienen. Ik wil best verhuizen, de buurt holt achteruit, maar dat kan alleen als ik iets koop. Feitelijk haalt het kabinet dus 1.7 miljard binnen, dwingt vervolgens mensen met een bovenmodaal inkomen een koopmarkt op, waar je moet smeken om een hypotheek en liefst zelf nog een zak geld meeneemt. En zo wil men al die noodlijdende huizenverkopers, die hun stulp aan de straatstenen niet kwijtraken, dan weer uit de brand helpen. Heeft het kabinet de koopmarkt en passant ook vlotgetrokken en de lage inkomens aan een sociaal huurhuis geholpen…

Vrije sector rond de 700 euro? Ik kom het nergens tegen. En ik hoor steeds meer signalen dat ik de enige niet ben. Zo blijven al die scheefhuurders noodgedwongen zitten waar ze zitten, betalen elk jaar veel meer huur en zijn een leuk melkkoetje voor de overheid. Een overheid die óók erg weinig heeft met huurders…

13 gedachtes over “Woning zoeken

  1. Lastige kwestie. De enige betaalbare vrije-sector-huurwoningen die ik voorbij zie komen, zijn groot uitgevallen studentenkamers. Goede vraag ook waarom huur een vies woord zou moeten zijn. In buurland Duitsland wordt in verhouding veel meer gehuurd dan gekocht dan hier, en dat heeft tot nu toe vooral voordelig uitgepakt.

  2. Ik kreeg een vrije sector woning aangeboden van mijn huisbaas. 3-kamerflat Hogendorpkwartier. Huurprijs vanaf zo’n 725 euro tot ruim 900 voor een penthouse.

    • Bedankt voor je reactie, Wil. Ik hoorde gisteren op de woonbeurs inderdaad van die woningen, maar die waren dus al weg. Mogelijk gaat er in 2015 nog zo’n complex gebouwd worden. Daar is mijn hoop voorlopig maar op gevestigd.

  3. Evert, al in Maassluis gekeken? Aan het Balkon staan huurappartementen, informeer eens bij Maasdelta.
    Hoef je ook niet meer te reizen, werken aan de waterweg vanuit je huis.
    Succes.

    • Dankjewel, Cok! Maar vooralsnog wil mijn liefhebbende (v)echtgenote Vlaardingen niet uit. Ik zou daar best willen wonen. Uitzicht op bootjes en zo. En ik heb nog familie wonen langs de Waterweg, iets meer naar het oosten, ik weet even niet hoe dat complex heet…

  4. Marnixlaan heeft nog wat huizen leegstaan. Nieuwbouw van januari 2013. Ik ben ook zo ’n scheefhuurder zeggen ze. Ik zit wel 200 euro per jaar boven de norm. In anderhalf jaar tijd al 70 euro per maand meer gaan betalen. Steeg mn salaris maar zo snel. Jammer dat ze niet kijken naar wat ik overhou van dat geweldige salaris….als alleenstaande moeder van 3 kinderen zonder alimentatie van een ex….Zo scheef huur ik niet….

  5. En dat is nog niet eens alles.
    wil je een lening afsluiten, dan wordt er eerst een check gedaan bij de BKR, de leningverstrekker kijkt vervolgens naar het besteedbaar inkomen en krijg je een maximaal te kenen bedrag te horen.
    Maar bij de huurprijs walst de overheid over alles heen en kijkt nergens naar of je het allemaal wel kunt bkijven betalen.
    Het besteedbaar inkomen gaat er op achteruit met elke verhoging. Hierdoor geven de mensen weer minder uit, krijgt de overheid minder btw/accijns binnen. Tja dan is het cirkeltje snel rond.
    De rijken worden rijker en plukken meer en meer van de minder bedeelden.
    ik kan met mijn inkomen niet eens een huis kopen omdat de huizen zo gigantisch in prijs zijn opgedreven door de banken.
    De nederlandse staat (lees firma) verhaald hun jarenlange geld over de balk smijten op de burgers en de banken en diens bestuurders vulden hun zakken met bonussen die ver boven proporties zijn.
    Ik betaal uit protest de huurverhoging niet en maak handmatig de huur over exclusief de verhoging. Ik sluit me aan bij een steeds groter wordende groep mensen die het beu zijn om als melkkoe te worden gebruikt.
    Eerst de auto en nu de huurder.
    Kom maar op, ik maak me op voor een strijd tegen de firma die de nederlandse staat heet.

Geef een reactie

