Georganiseerde chaos.

siemonhaaimachaos.jpg

Beste wie dit leest,

Afgelopen vrijdag, 7 maart, moest het gebeuren. Nederland plat! Ik had de aankondigingen in de afgelopen weken al op mijn Facebook-pagina voorbij zien schieten. “Truckers grijpen de macht!”, zo las ik. Boeren zouden snelwegen vol mest storten, om aan te geven hoe schijtziek ze waren van dit kabinet en haar beleid. Eindelijk zou er een einde komen aan de lethargie van het Nederlandse volk, dat tot dusver gelijk makke schapen de bezuinigingen (lees: lastenverzwaringen) over zich heen liet komen. Het platform Landelijke Demonstratie 2013 (?) wilde vrijdag heel Nederland platleggen.

Protesteren mag gelukkig nog steeds en ik kan me voorstellen dat hele volksstammen er genoeg van hebben. Ook ik word allesbehalve vrolijk van die steeds groter wordende groep mensen die door de lastenverzwaringen in de verdrukking komt. Maar zelfs bij de eerste aankondiging drongen zich al enkele vraagtekens bij mij op. Begrijp me goed, ik heb veel respect voor truckers en weet hoe belangrijk hun werk is. Ik begrijp ook hun onvrede. Maar om dan maar meteen als beroepsgroep “de macht te grijpen”… Trouwens, hoe grijp je de macht met een verkeerschaos?

Want een chaos moest het worden, een “georganiseerde chaos!” Langzaam-aan-acties op de snelwegen, met enorme files tot gevolg. Dat zal ze leren daar in Den Haag! Toegegeven, zo trek je zeker de aandacht, maarrrrrr… raak je ook diegenen die je ermee WILT raken? Krijgen Rutte c.s. knikkende knieën bij het idee dat men “uit protest” stilstaat in plaats van “gewoon” in de file? Ik vrees van niet. Wie je er wèl mee raakt zijn je medeweggebruikers. Doorgaans mensen die zelf óók flink last hebben van dit kabinetsbeleid, die óók balen van de zakkenvullers, vrezen voor hun baan en kwaad zijn omdat oma geen zorg meer krijgt. Die hardwerkende mensen moet je met zo’n protest aan je kant proberen te krijgen, niet tegen je in het harnas jagen! Op diverse discussie-sites kwamen, naast veel steunbetuigingen, dan ook aardig wat kritische noten binnen. Deze minder positieve mensen werden vrijwel standaard tot ‘zeikerd’ gebombardeerd door de voorstanders. “U wilt wel dat we nu eindelijk eens actie voeren, maar u wilt er geen last van hebben!” Eh, nee, inderdaad, dat wil ik niet. Tenzij u actie tegen MIJ voert, maar dat lijkt me stug…

Waren de acties succesvol? Tsja, er werd zeker niet zo massaal gedemonstreerd en langzaam gereden als de organisatie wel had gehoopt. Geen enkele politieke partij, vakbond of organisatie steunde de actie. Het doel, eisen, motivatie, het bleef allemaal wat vaag: “tegen alle onzinnige kabinetsbesluiten, waar niemand wat aan heeft”. De PR was, voor zover ik weet, beperkt tot enkele aankondigingen op Facebook (al weten ze in Haren hoe effectief zoiets kan zijn!) Aan de andere kant genereerde de actiedag zelf een hoop aandacht in de media. Eindelijk komt er eens iemand achter zijn toetsenbord vandaan om ècht in actie te komen, wat in Nederland op zich al opmerkelijk is.  En enkele initiatiefnemers kregen zowaar de premier te spreken!

Ik ben misschien zelf geen actievoerder, maar ik kan me levendig voorstellen dat grote groepen mensen graag willen protesteren tegen het uitkleden van de zorg, de voortdurende lastenverzwaringen, “Brussel”, het ongegeneerde gegraai in bepaalde kringen… Maar richt je protest daar dan ook op! Blokkeer het Binnenhof of hoofdkantoren van graaiende instanties en ga staan toeteren, zodat vergaderen onmogelijk wordt. Ga naar het Malieveld, rij in colonne naar Brussel. Zorg dat je steun krijgt vanuit de politiek of andere organisaties, zet goeie PR op en regel een goedgebekte, mediagenieke woordvoerder (M/V) die je doelstellingen goed kan verwoorden. Maar ga niet, bij gebrek aan beter, je medeweggebruikers treiteren! Zo zet je kwaad bloed in plaats van sympathie te kweken. En nee, ik stond afgelopen vrijdag niet in de file!

Geef een reactie

