Vuurwerkgedoe

Beste wie dit leest,

Lang geleden deed ik met Oud en Nieuw ook aan vuurwerk. Siervuurwerk wel te verstaan. Fonteinen, vuurpijlen, dat soort zaken. Ik weet niet of er toen ook al zoveel weerstand was tegen vuurwerk, al kreeg ik regelmatig “zonde van je centen” te horen. Op een gegeven moment stopte ik met vuurwerk kopen, om meerdere redenen.

Zo stond er eens een malloot (vierde Oud en Nieuw bij één van de buren) met zijn dronken kop voorovergebogen over een vuurpijl die ik net aangestoken had! Ik gaf een schreeuw en wist hem weg te trekken, de pijl ging rakelings langs hem heen… Wat denkt u? Meneer werd pissig. Ik had van hem af moeten blijven. “Ik kon dat ook normaal zeggen!” Eén of twee jaar later had ik nachtdienst tijdens de jaarwisseling en hield het voor mij op. Ik vind het nog mooi om naar te kijken, maar niet meer om zelf te doen.

Mooi om naar te kijken dus. Maar tegenwoordig begin ik serieuze bedenkingen tegen vuurwerk te krijgen. Niet zozeer het vuurwerk zelf, maar de mafketels die met al die zware knallers lopen te smijten. Doorgaans standaard veel te zwaar, illegaal spul. De politie heeft knalspul gevonden dat drie keer zo zwaar is als een handgranaat! Vorige week probeerde de EOD (dat op zichzelf zegt al genoeg!) wat in beslag genomen vuurwerk te vernietigen op een veilige plek. Ze bliezen in het nabijgelegen dorp de ruiten eruit! De eigenaar van al die explosieven had zijn hele huis vol liggen, in allerijl werd de hele buurt geëvacueerd.

Laat ik duidelijk zijn: ik ben niet tegen vuurwerk, ik pleit geenszins voor een verbod. Maar al dat zware spul maakt het ineens wel levensgevaarlijk. Op het moment dat ik dit schrijf al 8 zwaargewonden, die ogen, handen of andere lichaamsdelen moeten missen. En dan heb ik het alleen over de gevolgen voor jezelf, want men zal je de rest van je leven inpeperen, dat de samenleving moet opdraaien voor je zorg, je arbeidsongeschiktheid, etc. Dat doet men overigens ook als je zelf geen vuurwerk afsteekt, maar gewond raakt omdat opgeschoten geteisem het leuk vindt omstanders te bestoken. “Had je maar niet moeten gaan staan kijken.” En ik moet toegeven, dat ik tegenwoordig zo mijn twijfels heb, hoewel ik om 12 uur graag even naar buiten ga…

In een filmpje dat het Brandwondencentrum te Beverwijk heeft uitgegeven (klik op de link, pas op, heftige beelden) wordt aangegeven dat het vooral jonge mannen zijn die letsel oplopen. Verbaast me niks. Flinke slok op, stoerdoenerij, “vuurwerkbril is voor homo’s” en dan maar los gaan met spul, dat zwaar genoeg zou zijn geweest om op 10 mei 1940 de Duitse inval af te stoppen… En niet alleen zelf lopen klooien, maar ook naar elkaar smijten. Of naar voorbijgangers, want een doelwit is gauw gevonden. Of we proberen weer wat straatmeubilair op te blazen, ook leuk. Ik hoefde het vroeger niet in mijn hoofd te halen, maar die tijden zijn kennelijk voorbij.

Toch ben ik niet voor een verbod. Als we alles maar moeten gaan verbieden waar sommigen niet mee om kunnen gaan, zijn we voorlopig nog wel effe bezig. Auto’s verbieden omdat er mensen zijn die niet normaal kunnen/willen rijden. Alcohol verbieden omdat sommigen geen maat weten te houden. Ga zo maar verder. Toegegeven, de combinatie (zwaar) vuurwerk en opgeschoten knapen met teveel alcohol en/of te weinig hersencellen is geen beste. Maar van een paar mooie pijlen of fraai siervuurwerk kan ik beslist nog genieten. In dat geval moet ik misschien toch maar naar het vuurwerkmeldpunt. Die willen vuurwerk beperken tot professionele shows. Minder vervuiling, minder gewonden, geen doodsbange huisdieren meer. Ik geloof alleen niet dat dat mensen ervan zal weerhouden in de buurlanden gewoon lekker zware explosieven in te slaan. Dus drijf je het gewoon ondergronds en dan is de controle helemaal zoek.

Nog een dag of wat en dan is het allemaal weer achter de rug. En dan kunnen we de schade weer opmaken, net als de ‘verlieslijsten’. Ik wens iedereen een fijne jaarwisseling. Laten we er een feestje van maken. Een ècht feestje bedoel ik. Met een glas bubbels en een bol dan wel flap. Ik hoop u in 2014 allen in goede gezondheid weer aan te treffen.

2 gedachtes over “Vuurwerkgedoe

Geef een reactie

