Vrijheid van godsdienst

Beste wie dit leest,

De Kerst is alweer bijna voorbij. De Top 2000 dendert uit mijn speakers, ik stem mijn dagelijkse activiteiten er zelfs waar mogelijk op af. Snel douchen tijdens het nieuws! Toch waren er de afgelopen dagen in datzelfde nieuws weer een paar berichten die mij opvielen.

Het eerste was een actie bij de Engelse warenhuisketen Marks and Spencers (M&S). Enkele Islamitische kassa-medewerkers hadden daar geweigerd de boodschappen van klanten af te rekenen als het om varkensvlees of alcohol ging. Die producten zijn in hun geloof immers verboden. M&S staat zich erop voor zoveel mogelijk rekening te houden met de religieuze overtuigingen van haar werknemers. Zo hoeven Joodse medewerkers niet op zaterdag te werken, gelovige Christenen niet op zondag, enzovoort. Netjes geregeld, lijkt me. Dit was echter een nieuw verschijnsel, waar de bedrijfsleiding aanvankelijk geen problemen mee had. Ook dit paste in het beleid om zoveel mogelijk de geloofsovertuiging van de medewerkers te respecteren. Dat veranderde echter rap, toen er een storm van protest opstak in de Britse media. Boze ingezonden brieven, items in actualiteitenrubrieken. Klanten dreigden winkels van M&S in het vervolg te boycotten. Tolerantie was mooi, maar dit ging te ver! M&S trok de keutel haastig in, beloofde dat elke klant weer aan elke kassa geholpen zou worden, ongeacht de aard van de boodschappen. De gewetensbezwaarde medewerkers zouden op afdelingen worden geplaatst, waar ze niet in aanraking zouden komen met deze voor hun geloof verboden producten.

Ander voorbeeld: op Eerste Kerstdag werd door kerkgangers te ‘s-Gravendeel een filiaal van Albert Heijn beklad en volgeplakt met pamfletten, waarin zij opriepen de winkel geheel te boycotten. Aanleiding: Appie was de zondag voor Kerst open geweest en zou dat ook aankomende zondag zijn. Tegen het zere been van de gelovigen, die wezen op schending van de zondagsrust, een gevoelig thema in de vrij streng-Christelijke Hoekse Waard. De filiaalhouder is geenszins van plan te wijken. De zaak had het afgelopen zondag behoorlijk druk gehad, dus voorziet de zondagsopening klaarblijkelijk in een behoefte.

Om misverstanden te voorkomen: ik ben niet tegen welke religie dan ook. Ik het zelf een Christelijke opvoeding genoten en hoewel ik al een aantal jaren geen praktiserend Christen meer ben (sterker nog, ik ben een voor mij nieuw spiritueel pad aan het verkennen), heb ik er geen slechte dingen van meegekregen. Een (geloofs)-overtuiging kan kracht bieden, troost, houvast op de kronkelige, niet altijd even goed begaanbare levensweg. Maar ik heb wel problemen met de dwang vanuit streng-gelovige gemeenschappen, die andersdenkenden de ver- en geboden van hun religie willen opleggen. Dat gaat mij te ver.

De SGP beloofde indertijd Rutte I politieke steun, maar als tegenprestatie moest het kabinet nog maar wel eens nadenken over het terugdraaien van wetgeving omtrent het homohuwelijk, abortus, de winkelsluitingswet, etc. Waarmee een kleine partij haar geloofsregels had kunnen opleggen aan een samenleving, die daar voor een groot deel anders over dacht. Bent u tegen het homohuwelijk? Best, zorg er vooral voor dat u niet met iemand van hetzelfde geslacht trouwt. Maar laat iemand die dat juist wel wil zijn of haar gang gaan. Als u van uw geloof op bepaalde dagen niet mag werken, geen alcohol mag drinken, geen rund- of varkensvlees mag nuttigen, prima, doet u dat vooral niet. Leef uw geboden na, vermijd dat wat volgens u zondig is. Mijn zegen hebt u en wellicht niet alleen de mijne. Maar laat andersdenkenden alstublieft met rust! Want wíe moet zich voor die mogelijke zonden op zoiets als een Dag des Oordeels verantwoorden? U toch niet? Nou dan!

Dat geldt wat mij betreft niet alleen voor religieuzen, maar ook voor andere levensovertuigingen. Voorbeeld: ik heb respect voor vegetariërs, zal in hun bijzijn uit eerbied geen vlees eten, maar maak mij niet uit voor moordenaar omdat ik dat thuis wel doe! Ik zal ieders geloof of levensovertuiging respecteren, maar ik verwacht dat respect wel terug! Open dialoog en discussie, prima, graag zelfs. Maar zonder de ander uit te maken voor ongelovige, ketter, heiden of goddeloze, die (mogelijk tot grote voldoening van sommigen) zal branden in de hel. Vrijheid van godsdienst geldt voor àlle geloven, gezindten, levensovertuigingen en spirituele paden. Die vrijheid beperkt zich niet slechts tot úw religie of overtuiging.

6 gedachtes over “Vrijheid van godsdienst

  1. Evert, je hebt gelijk! Als iedereen elkaar in hun waarde laat, zal het een stuk aangenamer op de wereld worden.

    Je schrijft al, de kerst is bijna afgelopen. Nog op de valreep, maar niet minder gemeend: nog een hele fijne avond en alvast een hele goede jaarwisseling, waarin al je wensen maar mogen uitkomen!

    Groetjes, Wies.

  2. Respect is blijkbaar een woord wat veel niet kerkelijken wel kennen en gebruiken, maar hoe zit dat met zeer godsdienstige personen?
    Eigenlijk zou ieder kind tot zn 18e moeten worden opgevoed met de ideeen van alle wereldgodsdiensten om daarna vrij te kunnen kiezen en respectvol om te gaan met….

    • Inderdaad, ook de vrijheid om géén godsdienst aan te hangen. Ik beperk me in het blog ook niet tot godsdiensten, maar het gaat in bredere zin over ‘levensovertuiging’. Humanisme of atheïsme bijvoorbeeld. De basis is en blijft respect voor wat een ander gelooft of als leidraad voor zijn of haar leven beschouwt. Wat voor de één ‘onzin’ is, is voor een ander van levensbelang. En omgekeerd.

Geef een reactie

