Hufterigheid

Beste wie dit leest,

Kent u dat gevoel? Het gevoel, dat deze wereld in razend tempo aan hufterigheid ten onder gaat? Mensen die alleen maar met en voor zichzelf bezig zijn en het absoluut niet nodig vinden zich daarbij iets van een ander aan te trekken, laat staan rekening te houden? Sterker nog, die vinden dat een ander maar met hùn rekening moet houden?

Van de week had ik het weer; onderweg naar mijn werk ’s ochtends vroeg plette ik bijna een fietser die in het donker zich met ware doodsverachting voor mijn voorbumper gooide. Komend van links, dwars door haaientanden heen, in donkere kleding en zonder ook maar iets wat ook maar in de verste verte leek op enige vorm van verlichting. Nu ben ik, zeker binnen de bebouwde kom, het saaie type automobilist. Dus ik zag hem nog bijtijds, maar ik moest wel stevig remmen. Terwijl de fietser rustig voor mij langs pedaleerde kon hij het niet nalaten mij te tracteren op de inmiddels welbekende middelvinger.

Ik vraag mij af wat dat voor houding is en vooral waar die vandaan komt. Immers, niet alleen brengt hij zichzelf in gevaar (en, zij het in mindere mate, mij erbij), maar je zou zelfs kunnen zeggen dat hij de verantwoordelijkheid voor zijn verkeersdeelname, en daarmee het heelhuids bereiken van de overkant, volledig bij een ander legt. “Ik hoef niet uit te kijken, dat moet jij maar doen!” Zonder nu meteen over te willen komen als iemand die een soort kadaverdiscipline voorstaat, ik ben toch wel van mening dat regels er niet voor niets zijn en dat het de bedoeling is dat eenieder er zich aan houdt in plaats van er een niet nader te omschrijven lichaamsdeel mee af te vegen. Dat kun je rechtlijnig noemen, saai, star zelfs. Maar of het soort anarchie waarbij iedereen maar doet waar hij of zij trek in heeft zonder zich aan anderen te storen nou de oplossing is….

Ik vraag mij serieus af wat dat is en hoe het komt. Is dit alleen mijn perceptie of is er daadwerkelijk iets gaande? Nu is zo’n middelvinger klein leed in vergelijking met kopschoppen, schieten, steken, snijden, slaan en noem maar op. Immers, ook dat horen we tegenwoordig dagelijks in de media. De grootste ergernis in het verkeer is hufterig gedrag, daar zien we sterke staaltjes van bij Wegmisbruikers en aanverwante programma’s. Geweld tegen hulpverleners, treinconducteurs, etc…. Wat is er aan de hand?

Ik voel me soms als meneer Foppe, kent u die nog? Een regelmatig terugkerend typetje van Wim de Bie, een wat bedeesd heerschap, nauwelijks assertief, zodat zijn belangen vrijwel voortdurend ondersneeuwden. Ik herinner mij met name een sketch over de “nieuwe etiquette”, een soort SIRE-filmpje waarin meneer Foppe zich in een buurtsuper keurig gedroeg (“oude etiquette”), terwijl een andere klant (gespeeld door Kees van Kooten) zich te buiten ging aan asociaal gedrag, proletarisch winkelen, voordringen bij de kassa, enzovoort (“nieuwe etiquette”). En de arme, verlegen meneer Foppe werd natuurlijk het slachtoffer van al die praktijken, omdat hij weigerde zich “aan te passen” aan de nieuwe etiquette.

30 jaar terug konden we hier nog om lachen. Vandaag de dag wordt dat soort gedrag al vrij normaal. De hele straat zat van de week om 6 uur ’s morgens rechtop in bed omdat iemand zijn muscle car, compleet met macho motorgeronk, startte en vervolgens even lekker warm liet draaien. Laatst gehoord: jij staat je boodschappen nog op de band voor de cassière te laden en de volgende klant is ook alvast bezig, dus kom jij ruimte tekort. En als je dan wat zegt, reageert men niet of je krijgt een grote bek. Schooljongen timmert klasgenoot het ziekenhuis in en deelt vervolgens zijn slachtoffer mede: “Als ik hiervoor van school word gestuurd, heb jij een probleem!” Ben ik nou de enige die dit allemaal de omgekeerde wereld vindt?

Een brutaal mens heeft de halve wereld. En de andere helft pakt hij erbij. Ja, dit is een vrij land, maar we moeten wel rekening met elkaar blijven houden. Absolute vrijheid, d.w.z. kunnen doen en laten wat je wilt, bestaat niet. Of je moet naar een onbewoond eiland verhuizen…

3 gedachtes over “Hufterigheid

  1. Beste Evert,
    Aardig blog. Je beschrijft het goed: het is jouw gevoel dat de wereld hufteriger wordt. Maar volgens mij zijn dit soort zaken van alle tijden. In de Middeleeuwen was de wereld nog wel iets hufteriger dan tegenwoordig hoor.
    Maar toch een leuk blog,
    mvg E. K.

  2. Beste Evert.

    Je ziet het helemaal juist.
    Dit is de wereld zoals zoals hij heden ten dage is.
    Mij is vroeger geleerd dat ik de vrijheid heb om mijn leven te leiden zoals ik het wil, maar niet ten koste van anderen.
    Het lijkt wel of de tendens tegenwoordig iets is van: leidt je leven vooral ten koste van anderen.
    Wat mij van vroeger ook is bijgebleven is dat je anderen niets aan moet doen wat je zelf niet wilt dat jou word aangedaan.
    Maar het lijkt tegenwoordig juist alsof iedereen die zich hufterig en asociaal gedraagt door de overheid word beloond of toch ten minste de hand boven het hoofd wordt gehouden.
    Blijf zo schrijven want dit is een leuke en goede blog.

    Groeten

    Paul Stevens.

    • Hallo Paul,

      Dank voor je complimenten en je bijval. Overigens grappig om te zien dat een discussie op Linked-In over mijn blog een héél andere kant op gaat. Daar zijn ze het bepaald niet eens met mijn insteek. Niet dat dat erg is overigens.

      Nogmaals dank voor je lovende woorden. Blijf vooral lezen, dan blijf ik schrijven!

      Groet!
      Evert

Geef een reactie

