Voetbalgeweld

Photobucket

Beste wie dit leest,

Het was alweer een tijdje geleden, maar gisteravond ging het, voor aanvang van de Champions League-wedstrijd Ajax – Celtic, weer eens ouderwets mis. Fans van beide teams gingen elkander te lijf. En vervolgens de politie, inclusief 8 agenten in burger, die lelijk werden toegetakeld. Twee weken geleden in Glasgow ging het ook al mis tussen ‘Celts’ en Ajax-aanhangers. En dat terwijl dezelfde affiche in de Champions League van 12 jaar geleden toch zo’n gezellig voetbalsfeertje had opgeleverd, zo lees ik in de column van Menno Pot. Vanavond moet trouwens PSV tegen Dynamo Zagreb en de Kroaten schijnen ook al zo’n vreedzame aanhang te hebben, die zich de veelzeggende naam “Bad Blue Boys” hebben aangemeten. In Eindhoven geldt vanavond een noodverordening…

Ik word altijd een beetje verdrietig van dit soort berichten en wel om meerdere redenen. Ten eerste ben ik een voetballiefhebber. Wat mij betreft hoort al dat gemep, geschop en gesloop er allemaal beslist niet bij en mag er dus hard tegen worden opgetreden! Nog liever zag ik echter dat het helemaal niet gebeurde. Ik ben zelf al een aantal jaren regelmatig bij thuiswedstrijden van mijn favoriete club te vinden en ik kan me werkelijk niet heugen dat er ooit iets uit de hand is gelopen qua geweld of vernielingen. Toegegeven, mijn cluppie speelt geen Champions League. Zelfs geen Eredivisie op dit moment. Maar ik betwijfel of dàt nou dwingende voorwaarden zijn voor het hebben van hooligans in je gelederen. Let wel: ik noem deze randfiguren met nadruk géén supporters!

Ten tweede wordt ik altijd zo moe van al die mensen die meteen maar beginnen te brullen dat voetbal dient te worden afgeschaft. Een kreet die volgens mij vooral wordt gebezigd door voetbalhaters, die straks ook hopen dat Oranje op het WK snel wordt uitgeschakeld, zodat die door deze zuurpruimen zo gehate oranje vlaggetjes weer uit het straatbeeld verdwijnen. Kennelijk wordt er elke week ‘voor miljoenen’ gesloopt, er wordt ‘alleen maar gevochten’ en het is sowieso een sport is die ‘uitsluitend leuk wordt gevonden door een soort Neanderthalers die een IQ hebben dat kleiner is dan hun schoenmaat.’ Volgens deze mensen dan.

De veronderstelling dat alleen complete idioten van voetbal houden klopt niet. Nogmaals, ik ga regelmatig naar wedstrijden en ik geloof in alle bescheidenheid oprecht niet dat ik pas in het profiel van de doorsnee ‘complete idioot’ (maar daar mag u natuurlijk anders over denken). Ik zie op de tribune om mij heen ook vooral brave huisvaders en geenszins bezopen, doorgesnoven randdebielen. Bij afschaffing van het voetbal (wat mij eerlijk gezegd onwaarschijnlijk lijkt) doet weer dat Oud-Hollandsche spreekwoord opgeld: “de goeden moeten maar onder de kwaden lijden”. Ook zo’n kreet die het doorgaans goed doet bij voetbalhaters. Ik heb hoe dan ook nooit goed begrepen waarom “de goeden” dat altijd maar zouden moeten en zeker in dit geval niet. Daarbij, als je voetbal afschaft vinden die raddraaiers wel weer iets anders om over te gaan matten. Of dacht u dat het probleem dan over was? Nee toch?

De eerlijkheid gebiedt mij om te zeggen, dat ik héél vroeger ook zo’n collega had. Aardige knaap, werkte hard, alleen moest je niet met hem over voetbal beginnen. Fanatiek Feijenoordsupporter als hij was (de Euromast stond in de volle lengte op zijn been getatoeëerd) begon hij dan ogenblikkelijk te razen en te tieren over “Joden”, iets met “vergassen” en de diverse ziektes die die mensen maar zo snel mogelijk moesten krijgen. Liet je dat een kwartiertje uitrazen dan was het weer over en werd deze woesteling weer de aardige, hardwerkende collega die we gewend waren. Een soort Jekyll en Hyde, dus. Begrepen heb ik het nooit, maar ik bevind me kennelijk in goed gezelschap. Hele legioenen socio-wetenschappers hebben zich inmiddels over dit fenomeen gebogen en volgens mij zijn die er ook nog steeds niet uit. Dus ja, het is een probleem, maar dat los je niet op door ettelijke tienduizenden gewone mensen van hun pleziertje te beroven omdat een paar hufters het verzieken.

Ik ben een supporter van mijn club en een liefhebber van het spelletje. Want dat is wat het in feite is en ik ben niet de enige die dat zegt. Ooit zei Marco van Basten (voormalig topvoetballer en toentertijd trainer van Ajax) dat ook een keer hardop tegen boze Ajax-supporters en dat werd hem niet in dank afgenomen. Voor sommigen is voetbal kennelijk nog altijd oorlog. Voor mij niet. Ik vind het gewoon een tak van sport en wat mij betreft blijft het dat ook!

Geef een reactie

