Belgenmop

Beste wie dit leest,

Eerder deze week kwam ik er, voor het eerst in jáááren, weer eens eentje tegen: zo’n echte ouderwetse Belgenmop. Die had ik echt al heel lang niet meer gehoord. Ik weet ook niet wat er in de loop der jaren gebeurd is. Is onze relatie met de Belgen verbeterd? Is het de invloed van “Europa”? Geen idee. Misschien waren ze er wel en kreeg ik ze niet te horen. Maar hoe het ook zij, de Belgenmop raakte op de achtergrond, al verdween ze nooit helemaal.

Ik kan me nog herinneren dat begin jaren ’70 de Belgenmoppen enorm populair waren. Behalve bij de Belgen dan. De strekking van de meeste moppen was, dat Belgen enorm dom zijn of in elk geval niet bij de tijd zijn. Wat moet je doen als de wereld vergaat? Naar België vluchten, want daar lopen ze een paar honderd jaar achter. Oh, en de Belgische luchtmacht kan deze week niet oefenen, want de ballon is lek. De Belgen in die grappen heten steevast Sjefke. Voor wie het niet wist, Belgen eten volgens deze moppen uitsluitend patat! Een Belg kreeg je gek door hem in een ronde kamer op te sluiten en te vertellen dat hij in de hoek een zak patat kon vinden. Het Belgische volkslied ging van “Patattepatat, patattepatat”. Dat was eigenlijk een tv-reclamedeuntje voor een merk frituurvet. Helemaal kloppen doet het trouwens niet: patat is Vlaams voor aardappel en wat hier patat heet, noemen ze daar dan weer frieten, maar een kniesoor die daarop let. Luister maar eens naar het liedje “Als we elkaar maar verstaan” van Margriet Hermans en Robert Long, dan hoort u wel meer leuke, of zo u wilt plezante, verschillen. De Belgen op hun beurt lieten zich ook niet onbetuigd met vergelijkbare verhaaltjes over de ‘Ollanders. De Hollandse gierigheid was in Belgische ogen namelijk onovertroffen. Wie vonden het koperdraad uit? Twee Hollanders die aan een cent trokken. Waarom is de Nederlandse vlag horizontaal? Dan kun je hem tot aan de stok opgebruiken…

Ik kan me die periode nog goed herinneren. Ik was in die tijd een manneke van een jaar of 10 en ik kreeg, om de hanepoten die bij mij voor een handschrift doorgingen wat te verbeteren, de opdracht een hele partij van die grappen over te schrijven in een schrift. Mijn handschrift knapte er niet echt van op, ik schrijf nog steeds met hamer en beitel, maar ik leerde spelenderwijs wel al die moppen uit mijn hoofd. En debiteerde ze dan ook te pas en te onpas aan eenieder die het maar horen wilde. Of niet. Daar maakte ik geen onderscheid in. Met dat handschrift is het later nog wel goed gekomen middels een typecursus. Enig probleemoplossend vermogen is mij toch niet vreemd…

Was onze relatie met onze Zuiderburen dan zo slecht? Och, helemaal zeker weten doe ik het niet, maar volgens mij viel dat wel mee. Plagerijtjes tussen buurlanden komen overal voor en vaak zijn die moppen nog hetzelfde ook. Engelsen maken grappen over gierige Schotten en domme Ieren. Duitsers lachen om de Ost-Friesen, Amerikanen vertellen jokes over al te beleefde Canadezen en zo kun je nog wel even doorgaan. Denken wij aan België, dan denken we vooral aan haar vriendelijke, bourgondische bewoners, met hun vele soorten bier, hun lekkere eten en hun gemoedelijke volksaard. Het Goede Doel maakte er zelfs nog eens een plaatje over. De in onze ogen vriendschappelijke verhouding komt pas onder druk te staan als Oranje tegen de Rode Duivels moet voetballen. Dat zijn wedstrijden op zich, waarbij beide teams koste wat het kost tot het gaatje gaan. Dat België ons onlangs op de FIFA-ranglijst passeerde deed bij sommigen best zeer. Nu hebben beide landen zich inmiddels voor het komende WK geplaatst. Mochten we de Belgen straks weer tegenkomen op dat toernooi, dan belooft dat dus vuurwerk. Met korfbal ligt dat anders, daar zijn ‘The Tulips’ absolute wereldtop, dan komt er een hele tijd niets, dan België. Dan weer een hele tijd niets en daarna de rest van de wereld, voor zover daar gekorfbald wordt. Belgische wielrenners daarentegen…

Of de grappen die Vlamingen over Nederlanders maken ook zo goedmoedig zijn vraag ik me wel eens af. Nu kom ik zelf niet zo vaak in La Belgique en ik ken eigenlijk geen Belgen, maar ik heb begrepen dat ‘Kezen’, Nederlanders dus, daar niet overdreven populair zijn. ‘Ollanders hebben ‘een dikke nek’, dat heet we zijn arrogant, veel te direct en we hebben een grote bek. Daarbij lijken de Belgen zich vooral te concentreren op de ‘echte’ Hollander, de Randstedeling dus. Daar zit wat in, veel landgenoten van buiten de Randstad zijn er ook absoluut niet van gediend om Hollander te worden genoemd. Ze zijn Nederlander, natuurlijk, maar daarnaast vooral Gelderlander, Drent, Limburger, noem maar op, maar géén Hollander. Om precies dezelfde redenen die de Belgen noemen! Op een internetforum ging een Fries zelfs nog een stap verder; onder geen beding wilde hij Hollander worden genoemd, omdat de Hollanders in een veldslag tegen de Friezen in twaalfhonderdzoveel (het precieze jaartal wil me niet te binnen schieten) nogal hadden huisgehouden. Da’s natuurlijk niet netjes, maar wel èrg lang geleden om je nu nog zó druk over te maken. Wij lopen toch ook niet meer te griepen tegen Spanjaarden vanwege de Tachtigjarige Oorlog? Goed, Leidens Ontzet, 1 April in Brielle, dat soort ‘herdenkingen’ hebben we nog wel, maar dat zijn toch vooral evenementen met een feestelijke karakter. Aan de andere kant, als ik mij in het buitenland bevind en ik antwoord op de vraag waar ik vandaan kom met “The Netherlands”, zie ik in ruim 90% van de gevallen slechts een appelige uitdrukking op het gezicht van de vragensteller. Zeg ik “Holland”, dan weet men meteen waar ik het over heb! Johaan Kroif, Maarco vaan Baasten, kaike kaike nie kope en natuurlijk legale wiet!

Maar goed, er kwam dus weer eens zo’n lekkere, ouderwetse Belgenmop langs. Even een stukje jeugdsentiment, terug naar mijn tijd als binkie op de lagere school. “Ja, allemaal leuk en aardig”, hoor ik u roepen, “maar hoe gaat die mop dan?” Nou, houdt u zich vast… Alle melkpakken in België zijn uit de supermarkten gehaald. De tekst op de pakken, “hier openen”, moet namelijk worden vervangen door “thuis openen”.

Geef een reactie

