Kerstavond 2012

V.l.n.r. Gerard, Michiel en Giel in het Glazen Huis.

Beste wie dit leest,

Het is maandagmiddag 24 december 2012. Alles wat ik voor de Kerst nog zou moeten doen is gedaan. Wat ik vanavond ga doen weet ik nog niet. Misschien een Kerstfilm met mijn liefhebbende (v)echtgenote samen op de bank. Misschien kijken naar het moment waarop de 3 DJ’s het Glazen Huis verlaten en de eindstand bekend wordt. Da’s ook altijd wel een spannend moment, zeker nu de tussenstanden van dit jaar die van de voorgaande edities ruimschoots overtreffen. Ik heb zo’n idee dat de 10 miljoen vanavond wel eens zou kunnen worden aangetikt. En dat terwijl het crisis is!

Ik had me voorgenomen om niets meer te schrijven over Serious Request, dat heb ik eerder al gedaan hier. Ik loop het risico mezelf te herhalen, maar ik kan het toch niet laten. Niet dat ik verwacht dat ik de opinie van kritikasters kan veranderen, dat dan weer niet. De actie is het ludieke stadium inmiddels wel gepasseerd. Niet langer 3 DJ’s, die leuk verzoekplaatjes draaien voor het goede doel, maar een serieuze actie, waar mensen in heel den lande voor overeind komen. Een actie ook, die de nodige kritiek te verwerken krijgt. In een kwaliteitskrant als De Volkskrant stonden de afgelopen dagen opiniestukken, zowel tegen de actie als voor de actie. Een andere reactie, waarvan ik (bijna) wou dat ik hem zelf had geschreven, kwam van Han van der Horst, die zelfs Multatuli aanhaalde. Toegegeven, over het doel van deze actie zou je een aardige discussie kunnen opzetten. Kun je niet beter proberen iets aan geboortebeperking te doen dan aan het terugdringen van kindersterfte? Want is dat laatste geen symptoombestrijding? Die vraag is beslist legitiem, maar mag naar mijn mening niet worden gesteld over de rug van pasgeborenen en kinderen-in-aantocht. Voor die kinderen komt geboortebeperking namelijk al te laat. Vandaar dat Eric Corton dezelfde vraag enkele dagen terug in een interview ontweek: “Daar gaat deze actie niet over”.

Er is echter ook andere, en in mijn ogen minder gefundeerde kritiek. Zo roept men dat de grootverdienende diskjockeys  en de directeur van het Rode Kruis maar moeten doneren in plaats van Jan met de Pet. Tsja, niemand dwingt u om te doneren, daarnaast, de DJ’s leveren de week dat ze daar zitten inderdaad hun salaris in, maar dit soort argumenten riekt wat mij betreft enigszins naar jaloezie. De door sommigen gebezigde gedachtegang dat iedereen, die ook maar een euro meer verdient dan ‘ik’ een graaier is. Dan is er nog een reactie in de trant van: “Dom, mensen, nu weet de regering dat er nog meer uit ons te persen valt” Tsja, zou het echt zo werken? Dan wordt het tijd dat we emigreren.

Er zijn ook cynische reacties: “Nederland koopt zijn schuldgevoel af en propt met Kerst gewoon weer de holle melis vol en gooit wat overblijft gewoon weg.” Tsja, zo zal het voor sommigen misschien inderdaad werken, helaas. Ik ben er echter van overtuigd dat de meeste donateurs dit doen omdat ze oprecht achter het doel staan. Ja, bedrijven zien graag hun naam genoemd bij een donatie. Is dat erg? Maakt dat de donatie minder oprecht of minder waard? Kritiekloze fundraising voor het Rode Kruis? Commercieel? Ja, misschien wel, maar so what? Mensen komen naar het Glazen huis om de actie te steunen. En ja, ze bouwen dan een feestje, drinken een biertje en komen met hun snuit op tv. Radioluisteraars genieten van het programma. Mag dat soms niet?

Een type reactie waar ik wel erg van schrok zat in de hoek van “we moeten die kinderen niet redden.” Sommigen, zoals Rik Smits in De Volkskrant, vinden dat het niet meer is dan het ‘oprekken van leed’. Die monden moeten uiteindelijk toch ook weer gevoed worden en deze kinderen staat een leven van armoede, ziekte en gebrek te wachten. Better off dead, dus eigenlijk. Anderen, die dit probleem liever niet aangepakt zien, hebben daar minder genuanceerde redenen voor. “Eigen volk eerst”, roepen zij (alsof een Afrikaans kindje minder waard is dan een Nederlands kindje), of “Fijn, staan er over een jaar of 20 weer een hele partij Maurootjes bij ons op de stoep”. Met andere woorden: laat maar doodgaan, dode kinderen komen later niet proberen van onze welvaart mee te snoepen. Ik hoop dat dit soort reacties niet serieus bedoeld is, maar meer om te “trollen”. Het staat overigens haaks op een ander argument tegen de actie: “Er is hier in Nederland ook armoede, laten we dat eerst oplossen.” Dat ontken ik niet, ook in Nederland leven mensen onder de armoedegrens en daar moet iets aan gedaan worden. Maar als men vanuit Afrika nog steeds met economische motieven hierheen komt, is het leven hier kennelijk altijd nog stukken beter dan daar… Voorlopig hebben Sinterklaas en de Kerstman de afgelopen weken weer flink in de bus geblazen. En dat terwijl het crisis is!

Begrijpt u mij overigens niet verkeerd, liever zie ik dat men dáár een goed bestaan weet op te bouwen dan dat al die have-nots uit pure wanhoop naar hier komen. Ik geloof alleen niet dat het een ‘oplossing’ is om dan maar niets aan die kindersterfte te doen. Dat er op termijn meer structurele oplossingen moeten komen, zoals geboortebeperking, prima. Maar nu moeten eerst die kids worden geholpen. Nog niet zo heel lang geleden lag in het nu welvarende West-Europa de kindersterfte ook flink hoog. Ik heb in mijn leven tenminste 2 keer van redelijk dichtbij meegemaakt hoe afschuwelijk het is om een kind te verliezen. Gelooft u mij, dat gun je je ergste vijand niet. Je kinderen zijn je alles, dat bescherm je met alles wat je hebt. Waarom zou dat voor een Afrikaan anders zijn dan voor een Nederlander?

Vanavond rond 9 uur komt het drietal weer naar buiten en wordt de einduitslag bekend. Dan is het éven over voordat op Eerste Kerstdag om 12.00 uur het volgende radiofeestje alweer begint, althans voor mij: de Top 2000. En hoewel daar, voor zover ik weet, geen enkele actie aan gekoppeld is, weten velen ook over een lijstje met 2000 lekkere platen karrenvrachten met stront te kieperen. Sommige mensen hebben dat kennelijk in zich… Ik zit zelf in elk geval tot Oud en Nieuw aan de radio gekluisterd en zal weinig slapen… Ik wens u allen hele fijne Kerstdagen!

Geef een reactie

