Ik ben een naïeve hypocriet!

3fm-thema-2012-babysterfteBeste wie dit leest,

Ik ben een naïeve hypocriet! Of een hypocriete naïeveling, net wat u liever hoort. Hoe ik dat weet? Dat ga ik u vertellen. Sinds gisteravond zitten er weer 3 DJ’s in een Glazen Huis, in Enschede dit jaar. 3 FM Serious Request is weer van start gegaan. 6 dagen lang draaien Chiel Beelen, Gerard Ekdom en Michiel Veenstra, zonder te eten, platen voor het goede doel. Elk jaar kiest het Rode Kruis een zgn. stille ramp uit, een ramp die wel plaatsvindt, maar niet of nauwelijks aandacht krijgt in de media. Dit jaar is dat kindersterfte, waarbij de nadruk ligt op Afrika. Nou ben ik meestal wel gevoelig voor dit soort acties. Ik vind het een goede zaak dan mensen zich inzetten voor een ander en dat daar dan een soort van commercieel circus aan vastzit is wat mij betreft geen bezwaar. Want hoewel het natuurlijk niet de bedoeling is dat het goede doel buiten beeld raakt, is een beetje een leuk feestje altijd fijn. Daarnaast is het goed voor een soort van saamhorigheidsgevoel dat zich meester maakt van een deel van Nederland in de aanloop naar de Kerst. Ik kan er weinig fouts aan ontdekken en het Rode Kruis is in mijn ogen nog immer een onverdachte organisatie, dus maak ik mij er niet zoveel zorgen over dat onze bijdragen niet terecht komen of in verkeerde handen vallen.

Helaas denkt niet iedereen er zo over. Natuurlijk, het is een vrij land en iedereen heeft recht op een mening èn het recht die mening te verkondigen, luidkeels als het moet. Toch vind ik het jammer dat sommige mensen op internetfora het nodig vinden het doel van de actie en zelfs de beweegredenen van alle betrokkenen in twijfel te trekken. Sommige argumenten snijden dan nog wel enigszins hout, bijvoorbeeld dat er ook armoede is in Nederland en dat we daar eerst maar eens naar zouden moeten kijken voordat we het buitenland helpen. Ja, er is armoede in Nederland en die armoede dreigt de komende jaren alleen nog maar toe te nemen. IMHO staat die armoede echter in geen verhouding tot de armoede in sommige Afrikaanse landen. Maar als de mensen die dit vinden zelf een actie op touw willen zetten, mijn zegen hebben ze. En ja, het is symptoom-bestrijding, want Afrika zou, gezien haar grondstoffen en bodemschatten, zeker in staat moeten zijn zichzelf te bedruipen. Dat dat niet het geval is heeft te maken met graaiende Westerse machten die welbewust de sitatie in stand houden en corrupte en incompetente politici ter plaatse. Ook graaiers dus. Dat wil voor mij nog niet zeggen dat ik, als individu, niet mag proberen bij te dragen aan wat verbetering, zelfs al is dat een druppel op een gloeiende plaat. Dat anderen er met dollartekens in hun ogen een kolerezooi van maken, ontslaat mij nog niet van mijn (zelf opgelegde) morele verplichting te streven naar een betere wereld. En ja, misschien zou het beter zijn een actie te voeren voor geboortebeperking, waardoor de beschikbare bronnen over minder mensen hoeven te worden verdeeld en iedereen een betere overlevingskans heeft. Maar ja, om dan zo’n kind maar te laten sterven…

Andere argumenten raken wat mij betreft kant noch wal, maar ook daar mag u als lezer natuurlijk anders over denken. “Serious Request is alleen maar ego-tripperij van de 3 DJ’s, die zelf vele malen modaal verdienen en zo leuk een weekje in de schijnwerpers staan als weldoeners.” (zij doneren overigens, als ik me niet vergis, ieder hun salaris voor die 6 dagen aan de actie). De directeur van het Rode Kruis is ook weer gerust, volgens sommige critici, want dankzij de actie is zijn salaris (inderdaad ook een slordige 2 ton per jaar, dat wel) weer gewaarborgd voor een jaar. Hij heeft net weer een nieuwe dikke Duitse bolide besteld, naar het schijnt. “We kopen met zijn allen fijn ons schuldgevoel af en gaan met Kerst weer lekker zitten schransen alsof er niks aan de hand is.” “De actie loopt niet voor niks tot aan Kerstavond, anders kunnen de DJ’s met Kerstmis zich thuis niet volproppen!” (volgens mij loopt het slecht met je af als je na een week vasten een copieuze maaltijd naar binnen tracht te werken, maar ik kan het mis hebben). “Laat al die grootverdieners maar doneren, ik doe niks!” En zo kan ik nog wel even verder. Samengevat: de actie is dom, egoïstisch, hypocriet, narcistisch, dient slechts om ons geweten te sussen en om Eric Corton’s ‘snoepreisjes’ naar Afrika te bekostigen, de opbrengst blijft aan de strijkstok hangen en al diegenen die er oprecht in geloven dat zij een ietsiepietsie bijdragen aan een iets betere wereld (zoals ik), zijn betreurenswaardige naïevelingen. Dat u dat even weet!

Als ik dit soort reacties lees (en ze waren er eerdere jaren ook al), dan vraag ik me serieus af waar ze gratis azijn uit hebben staan delen. Juist in deze week voor Kerst lijkt het me zo’n mooi gebaar om eens oprecht iets voor een ander te doen. Dat het niet alleen maar draait om “ik”, of “geld”, of “eigen-volk-eerst.” of “laat een ander maar wat doen.” Dat, zelfs als er in Nederland mensen zijn die het echt zwaar hebben, er mensen op deze wereld bestaan die helemáál niets hebben, helemáál geen kansen krijgen en een uitzichtloos bestaan leiden. En natuurlijk moeten we goed op blijven letten of alles wel goed terecht komt. Het Rode Kruis is overigens altijd heel open geweest in wat er met de opbrengsten van eerdere acties gebeurd is. Ik gá gewoon voor dat ‘feestje’ in die donkere dagen voor Kerstmis, ook al mag het feestje natuurlijk nooit het doel van de actie overschreeuwen! Ik ga voor die saamhorigheid. Ik vind het geweldig dat er, ondanks deze tijden van crisis, nog altijd mensen zijn die zich onbaatzuchtig in willen zetten voor anderen, ver weg. Die cakejes gaan bakken, oliebollen verkopen, een uurtje gesponsord spinnen organiseren, noem het allemaal maar op. En als ik om die reden dom, naïef en hypocriet ben, dan is dat maar zo!

2 gedachtes over “Ik ben een naïeve hypocriet!

  1. Pingback: Het failliet van giro 555? | Evert's blognote

  2. Pingback: Gutmensch | Evert's blognote

Geef een reactie

