Waarom ben ik niet verbaasd? (deel 2)

lmboosBeste wie dit leest,

In mijn vorige post had ik het al even over het mishandelen van de grensrechter Richard Nieuwenhuizen tijdens een voetbalwedstrijd tussen B-junioren. 3 spelers van SV Nieuw Sloten B1 takelden hem zodanig toe, dat hij de dag daarop overleed. Ik maakte me daar knap kwaad over, maar verbazen deed het me niet. Inmiddels is mijn woede nog aanmerkelijk toegenomen. Een aantal ‘matties’ van het drietal dat het nodig vond het leven uit deze enthousiaste vrijwilliger te schoppen, eiste op Twitter namelijk vrijlating! “Free Yassin”, zo klonk het, “Discriminatie” en “Racisme!” Diverse andere Tweets waren dusdanig respectloos richting de overledene en Nederlanders in het algemeen, dat de rook bijkans uit mijn oren kwam. Ik zal ze hier niet al te specifiek herhalen, maar er was weer iets met een vreselijke ziekte, sexuele handelingen met onze moeders etc. Ik was witverziekend heet toen ik het las. Maar verbaasd? Nee, helaas. Om de één of andere reden verwachtte ik iets dergelijks al.

Ik heb het hier meer gezegd: ik doe altijd mijn stinkende best om van het goede in de mens uit te gaan. Onbevooroordeeld en als het enigszins kan met open vizier wil ik de wereld tegemoet treden. Ik ben geen racist en wil niet discrimineren. Maar als ik dit soort tenenkrommend treurige berichten langs zie komen, dan ben ik het spoor toch bijster. Dat heeft niets meer met verbazing te maken maar met gebrek aan voorstellingsvermogen. En gelooft u mij, ik heb een levendige fantasie. Hier worden grenzen overschreden waarvan ik, als goedwillende burger, met de beste wil van de wereld niet kan tolereren dat ze overschreden worden! Ik vraag me serieus af of dit soort figuren wel deel wìl nemen aan een samenleving als de onze. Yassin werd een “soldaat” genoemd in enkele Tweets. Ik vraag mij dan twee dingen af: 1) in welk leger dan? en 2) is het soms oorlog? Ik hoop van harte van niet, maar toch, dit soort uitspraken suggereert IMHO dat dit soort knapen bewust ‘buiten’ onze maatschappij wil blijven staan.

Natuurlijk staat er dan weer iemand op, die zegt dat dergelijke Tweets worden geschreven door mannetjes, die op een zodanige leeftijd zijn, dat ze de gevolgen van hun stoere taal niet kunnen overzien. Nou, ik heb er niet voor doorgeleerd, maar ik vraag het me hard af. Voorlopig is er ééntje van school gestuurd, maar of dàt nou indruk maakt? De actie van de drie voetballende kickboksers en dan met name de gevolgen ervan, heeft ze kennelijk een behoorlijke statusverhoging opgeleverd in een bepaalde groep. En die groep ligt, vrees ik, niet wakker van een dagje school meer of minder.

Wat mij ook niet verbaast, is de roep uit een ander kamp om nu toch eindelijk eens wakker te worden. Die was namelijk te verwachten. Net zo min als het feit, dat er weliswaar strengere wetten op komst zijn voor dit soort door minderjarigen gepleegde misdrijven, maar dat die wetten wel aangenomen, maar nog niet van kracht zijn. Just our luck. Met andere woorden, meer dan 2 jaar jeugddetentie en enkele jaren jeugd-TBS zit er niet in. Van dat laatste vraag ik mij dan weer af of dat nog wel zin heeft, maar dit terzijde.

Ik sta ook helemaal niet te kijken dat er steeds meer berichten binnenkomen, dat overal waar het team van dit trio verscheen, sprake was van grimmige wedstrijden met geweld, intimidatie en bedreigingen. En dat diverse spelers bij wijze van training aan kickboksen doen. Niks mis met kickboksen op zich misschien, maar op een voetbalveld niet echt van toepassing zou ik zeggen. Nu gaan er stemmen op om ook de scheidsrechters etc. maar een zelfverdedigingscursus te laten volgen. Daarvan escaleert de boel alleen maar, zou ik zo denken. Maar ja, je bent bijna wel gedwongen als je voor je hobby dit soort wedstrijdjes fluit en het ook echt na wilt vertellen. Tenzij je over een zodanige conditie beschikt dat je kunt scheidsrechteren terwijl je een harnas draagt. Ik vrees toch dat de clubs straks een probleem hebben. Want als je door de KNVB verplicht wordt om scheids- en grensrechters aan te leveren, terwijl al je vrijwilligers bedanken voor de eer omdat ze aan het leven hechten, tsja.. Ik vind het heel jammer, maar ik kan het ze niet kwalijk nemen.

En weer een stille tocht, hoe begrijpelijk ook. Maar het helpt niet. Als samenleving geven we met die tochten aan, dat dit niet kan, dat we dit met zijn allen niet goed moeten vinden. En toch gebeurt het steeds weer opnieuw. Dat zou me moeten verbazen, maar dat doet het allang niet meer. En dat is misschien nog wel het allerergste.

3 gedachtes over “Waarom ben ik niet verbaasd? (deel 2)

  1. De politiek laat hier al vele jaren een enorme steek vallen.
    Het is namelijk niet alleen op het voetbalveld maar ook daarbuiten, in de wijken en straten door heel Nederland.
    De politie, brandweerlieden, hulpverleners, conducteurs, buschauffeurs, ect.. hebben dagelijks te maken met zulk asociaal en agressief gedrag.
    Geweld (soms met dood tot gevolg, of met de intentie om te doden) tasjesroof, beroving, inbraak, intimidatie, homoseksuelen, vrouwen en ouderen die belaagd worden, mensen durven s’avonds gewoon niet meer over straat, de politiek kijkt de andere kant op.

    Een harde aanpak (waarvan ik zeker ben dat het overgrote deel van Nederland het ermee eens is) moet niet gericht zijn op allochtonen of immigranten maar op straatterreur en zinloos geweld.
    Daar zouden we gezamelijk achter moeten staan, en zorgen dat Nederland weer een stuk veiliger en leefbaarder wordt.

    In Rotterdam gaan de Marokkaanse gemeenschappen het debat met elkaar aan, heel jammer is dat de landelijke politiek zich niet achter hen schaart.
    Het is namelijk niet enkel een marokkanenprobleem en ook geen rotterdams probleem.

    Er word zo lijkt het, politiek spel gespeeld om de burgers te misleiden en verdelen.
    Wilders gaat roepen, “De marokkanen zijn het probleem!” en hij wil een debat over het probleem met marokkanen.
    Natuurlijk klinkt het ‘och en wee’ vanuit de kamer, wat hij zegt kan echt niet, alle partijen distantiëren zich ervan en er komt geen debat.
    Intussen vallen mensen op social media over elkaar heen over Wilders en racisme.
    Het wordt gebagatelliseerd, want de media maakt zogenaamd van een mug een olifant.
    Maar ik vind niet dat er van een mug een olifant gemaakt word, wanneer het zo uit de hand loopt dat mensen met levensbedreigend letsel het ziekenhuis in geschopt worden, dat is echt ver voorbij de grens van het toelaatbare.

    Zoals in je schrijven al mooi naar boven komt is er veel mis met de opvoeding van deze jongeren, de ouders zijn overduidelijk niet in staat hun kinderen een goede opvoeding te geven en daar moet gewoon ingegrepen worden voordat het helemaal escaleert.

  2. Op geenstijl staat een goed geschreven stuk!
    http://www.geenstijl.nl/mt/archieven/2012/12/de_socialmediacode_verplicht_ons_te_vermelden_dat_doorplaatsing_geen_endorsement_is.html

    In het Haarlemsdagblad staat ook een helder geschreven stuk.
    http://www.haarlemsdagblad.nl/regionaal/haarlemeo/article19415183.ece/Overvaller-in-Haarlem-en-omgeving-steeds-gewelddadiger?lref=vptop

    Met het verhaal van de Opbouwer ben ik het zeker eens.

    Citaat:
    Vrijwillig of anders verplicht, hoe dan ook, coaching moet. De Centra voor Jeugd en Gezin en consultatiebureaus zijn in mijn ogen bij uitstek de instanties die dit kunnen oppakken. Vrijblijvendheid, zoals dat nu het geval is, moet plaats maken voor verplichting. We kunnen het ons niet permitteren te blijven doormodderen met groepen jeugdigen en jongvolwassenen die als gevolg van het falen van hun ouders, de samenleving blijven ontwrichten en zelf als verloren individuen de maatschappij ingaan.

  3. Toch even de nuance zoeken: er mag dan veel mis zijn aan de opvoeding van dit soort knapen, de vader van Yassin was kennelijk heel betrokken bij de club. Dat maakt iemand nog geen goede ouder, maar ik kan me niet voorstellen dat een vader, die zich niet bekommert om zijn zoon zich vervolgens wel als vrijwilliger gaat inzetten voor diens voetbalclub. Overigens vraag ik me wel af welke 95% in de media dan niet klopt… Alsof we, als het ‘juiste’ verhaal (wat dat dan ook moge zijn) wel bekend gemaakt was, ineens heel anders op deze daad zouden reageren. “Oh, ja, nee, zit het zo…. Nou, dat verandert de zaak, die knapen hebben groot gelijk!” Ik denk het eerlijk gezegd niet…

    Overigens kwam ik ook nog een blog tegen, die ongeveer gelijk loopt met de laatste 2 posts:
    http://brompot7.blogspot.nl/2012/12/grenzen.html

Geef een reactie

