Sinterklaas

Roermond

Beste wie dit leest,

Het is vrijdagavond en ik weet zeker, dat vannacht menig kind de slaap maar moeilijk zal kunnen vatten. Morgen immers is het zover: Sinterklaas komt weer in het land. Morgen rond de middag zal de Goedheiligman voet op Nederlandse bodem zetten in Roermond. Roermond? Ik wist dat er iets was met de stijging van de zeespiegel, maar zó snel? Daar komt bij, ik zit in het westen van het land en tot op heden hou ik de voeten nog droog…

Maar goed, kniesoor die erop let. Tenslotte willen ze ook daar wel eens de ‘echte’ Sint aan wal zien stappen, waarom zou dat alleen zijn voorbehouden aan plaatsen met havens aan zee of het IJsselmeer? Een aantal jaren geleden kwam de goede Sint ook al eens in Doesburg aan en dat ligt wel aan de IJssel, maar bepaald niet aan d’een of andere kust. Tel daar nog bij op, dat Sinterklaas toch altijd graag aankomt in plaatsen met een tikkeltje ‘Oud-Hollandsche’ uitstraling (doet het nu eenmaal beter en gezelliger op TV) en dan wordt een aankomst op, ik noem maar wat, de 2e Maasvlakte weliswaar spectaculair, maar toch wat minder voor de hand liggend. Ook al omdat daar geen bomen zijn waar de wind doorheen kan schijnen of de maan doorheen kan waaien…. Of zoiets.

Ook dit jaar zullen we weer de gebruikelijke heisa krijgen op het Sinterklaasjournaal. Om de één of andere reden heeft de Sint de zaken organisatorisch toch niet helemaal op de rit. Elk jaar is er wel wat. Boek zoek, paard pleite, sleutel kwijt, Wegwijspiet van het paadje, het zijn zo maar een paar voorbeelden van dingen, die om wat voor reden dan ook, niet helemaal gingen zoals men van tevoren wel in gedachten had. Nu weet ik, als planner, heus wel dat niet altijd alles even soepel gaat, hoe goed je het ook plant, maar bij de Zwarte Pieten gaat toch wel opvallend vaak iets mis. Al sinds mijn kindertijd zit ik, tevergeefs, te wachten op een jaarlijks bezoek van de Sint, waarbij werkelijk niets fout loopt, kwijt raakt, verkeerd wordt gedaan of uit de klauw giert. Het komt allemaal uiteindelijk wel weer goed, maar toch. Wat dat aangaat, moet ik zeggen, dat de Zwarte Pieten (waartegen ook dit jaar ongetwijfeld wel weer allerlei goed bedoelende lieden zullen protesteren, omdat zij de belichaming zouden zijn van slavernij, racisme en wat dies meer zij, maar dit terzijde) hun zaakjes wel eens wat beter op orde zouden moeten hebben. Of saboteert Dieuwertje Blok de boel, omdat het Sinterklaasjournaal anders niks meer te melden heeft? We kunnen Sinterklaas er overigens ook nog steeds niet van beschuldigen een papierloze organisatie te leiden. Naast alle inpakpapier en brieven en tekeningen van kinderen loopt hij nog altijd met zijn Grote Boek te sjouwen. Waarom geen tablet? Of een laptop desnoods?

Naast Roermond komen in andere plaatsen ook talloze hulpsinterklazen aan. Gezelligheid troef, met een Zwarte Pietenband en weet ik al niet wat. Alles heeft, mede dankzij de sponsoring van de plaatselijke middenstand, wel een flink commercieel karakter, maar ik vind het altijd wel grappig. Een leuke tijd. Voor zover ik weet is er echter al één plaats waar Sinterklaas dit jaar niet zal aankomen. De naam is me even ontschoten, maar het was qua financieel geld kennelijk niet meer haalbaar om daar een complete aankomst met Stoomboot en Pietenband op touw te zetten. Jammer, maar zo langzamerhand worden ook bij deze oude kindervriend de gevolgen van de crisis dus voelbaar.

Even een sprongetje naar die crisis: het Nibud heeft de aangepaste kabinetsplannen, voor zover nu bekend, doorgerekend. Als we even in de sfeer van Sinterklaas blijven: met name gezinnen met kinderen gaan gemiddeld genomen flink achteruit. Werkenden met een laag, of juist hoog inkomen ontspringen nog enigszins de dans, de klappen vallen dan vooral bij mensen met een bijstandsuitkering, gepensioneerden met een klein pensioentje èn, net als in het vorige plan, de midden-inkomens. Aldus het Nibud. Tsja, het zat er natuurlijk in: de economie krimpt harder dan een wollen trui in de kookwas. Er zitten gigantische bezuinigingen aan te komen. Het enige wat mij altijd wel een beetje opvalt: ongeacht de signatuur van het kabinet, het zijn juist de midden-inkomens die vaak toch relatief veel voelen van bezuinigingen. Daar zijn er het meeste van, hoor ik u zeggen, dus da’s vrij logisch. Maar daar komt bij, er is naar mijn bescheiden mening geen enkele politieke partij die zich nu eens voor déze groep zal inzetten. De lage inkomens weten zich vertegenwoordigd door links, dus een links kabinet ontziet de minima. De hoge inkomens (en dan heb ik het dus niet over 2x modaal….) hebben de VVD. In het midden zit, als je puur naar inkomensgroepen kijkt, een behoorlijk vacuüm. Niemand die zich nu eens ècht zal opwerpen voor de inkomens tussen, grofweg, 1 en 2 keer modaal. Althans, in mijn optiek, maar ik heb het antwoord ook niet echt voorhanden.

Maar da’s pas vanaf 2013. Dus dit jaar kan Sinterklaas hem wellicht nog één keer flink raken, al zal dat allang niet meer opgaan voor alle inkomensgroepen. Na dit jaar is het misschien met één flinke klap wel helemaal over. Laten we er dus nog maar even van genieten. Wie weet is Sinterklaas er volgend jaar wel helemaal niet meer. En dat staat even los van wat de Mayakalender ons allemaal belooft…..

2 gedachtes over “Sinterklaas

  1. Als ik dit typ hoor ik de stoomboot fluiten! Menig hardje klopt nu sneller….mijn dochter is nu 5 jaar en heeft het sintvirus nu goed te pakken…het pietenpak ligt al klaar om naar de intocht te vertrekken zo. Ik lees je blog met veel plezier, ze zijn zeer prettig geschreven!

Geef een reactie

